BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Forgalomra vár a hatodik korridor

Több vasúti áruszállító folyosó is átszeli az országot, de ez csak lehetőség, és nem biztos út arra, hogy megnőjön a Magyarországon keresztüli tranzit. A folyosókon még versenyképes szolgáltatást is kell kínálni. Az EU-ban 2010-ben kijelölt tíz európai korridorból ( Rail Freight Corridor, azaz RCF) a múlt év végén már hatot átadtak. Az RCF-6 – amelyre a Hungrail, a VPE és a MÁV – tegnapi szakmai fóruma összpontosított – Spanyolországból indul, majd Franciaországon, Olaszországon és Szlovénián át éri el Magyarországot, ahol Záhonynál van a végpontja. Lényeges kapocs lehet a tehát dél-európai piacok (és kikötők) valamint a keletiek között. Az RCF-6 2015. novemberében kibővül a Rijeka–Zágráb vasúti pályaszakasszal, ez Magyarország számára is kiemelt gazdasági jelentőségű. „A Mediterrán néven is ismert korridor az eredeti tervek szerint csak Ljubljanáig vezetett volna, de az erős magyar lobbi eredményeként áthelyezték a keleti végpontját a magyar-ukrán határ magyarországi részére” – mondta a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés rendezvényén Mosóczi László, a szervezet elnöke.

A korridorokon történő vasúti áruszállítás – 19 helyi, állami vasúttársaság szabályai és szabványai, valamint helyi rendeletek alapján működő – előírásai uniós szinten egységesek. A zökkenőmentes működés érdekében az érintett pályaműködtetőknek is együtt kell működniük, főként a pályakapacitások kiosztásában. Az egységes szabályozásnak köszönhetően kölcsönösen átjárhatók lesznek az érintett országok vasúti rendszerei. E szabályok egy része ez év elején lépett életbe. Eszerint például minden korridor sínjein biztosítani kell a legalább 22,5 tonnás tengelynyomást, a legalább 740 méter hosszú vonatok kezelését, a legalább óránkénti 100 kilométeres sebességet, az ERTMS vonatbefolyásoló rendszer használatát, és a teljes villamosítottságot. Ám további komoly fejlesztésre van szükség, hogy a fuvarcégek az RCF-6-ot válasszák.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.