Az első szakasz az, amikor valaki a garázsban, a sufniban elkezd gondolkodni. Bármilyen furának tűnik, írjuk le, hogy a kávézónkba hány ember fog bejönni, hogy mekkora a termék piaca, és becsüljük meg, mennyi bevételünk keletkezhet - tanácsolta.
 
Amikor nekiindulunk, az a startup szakasz, ekkor már komoly üzleti terv kell és koncepció. „Itt jön az excel tábla, amikor a kockás füzetet félre lehet tenni” – tette hozzá. Az a legstresszesebb időszak egy vállalat számára, amíg az első vevő be nem jön.
 
Ha saját magamon kívül bárkit beengedek, mint tulajdonos (tőkéért cserébe), akkor a döntési jogok oszlani fognak. Ha pedig mások az elképzelések, pillanatok alatt megvan a konfliktus - folytatta.
 
Lehet, hogy aki egy háromfős céget elvezetett, az már egy 500-asat nem tud; lehet, hogy egy innovatív elme, de napi 15 értekezletet nem tud levezetni – említett egy példát. A vállalatnak a növekedési szakaszban el kell gondolkodnia a fúzión, mert ez gyorsabb növekedést hozhat – mondta a KPMG szenior partnere.
 
„Az elején még a vállalat kilincsel a pénzért, az érett szakaszban viszont már választhat, hogy milyen finanszírozási szerkezetet szeretne” – hangsúlyozta.
 
A vállalat életében nem feltétlenül kell bekövetkeznie a csökkenő szakadnak, de vannak iparágak, ahol ez óhatatlanul bekövetkezik. Komoly probléma esetén, a restrukturálási szakaszban nagyon drasztikus beavatkozásra van szükség, ilyenkor időben kell kiszállni.
 
László Csaba szerint nagyon fontos az érzelem, hogy adott esetben időben kiszálljuk a cégből. Fontos szabályként említette, hogy ne próbáljuk meg visszaszerezni azt a pénzt, amit elveszítettünk.