Marseille minden erejével megpróbálja eltávolítani a régi kikötői nagyvárosra rakódott rozsdát, elegáns promenádok és épületek segítségével igyekszik megújulni
Nem tudom, mi nehezebb: Marseille három oldaláról vagy Firenzéről könyvet írni – mondta egykor a német filozófus, Walter Benjamin. A bőséges élményanyag alig könnyíti meg a helyzetet. Több mint húsz éve élek Marseille mellett, Aix-en-Provence-ban, és már rég Marseille-be kellett volna költöznöm, mert jobban érzem magam kaotikus nagyvárosokban, mint szép, burzsoá egyetemi városkákban. Választásomnak praktikus okai vannak, de nem kizárólag. De maradjunk az előbbieknél, azokat könnyebb összefoglalni.
Először is: nehéz eljutni Marseille-be. Az autópálya csúcsidőben rendszeresen zsúfolt, tehát dugó van. A vasúti összeköttetés a kettővel ezelőtti évszázad állapotait tükröz. És Marseille is szegény tömegközlekedési eszközökben. Csak két metróvonala van a közel egymilliós lakosú városnak. Jóval Strasbourg után itt is elkezdtek villamosvonalakat építeni, ami kezdetben még elviselhetetlenebbé tette a dugókat. Eddig 11,5 kilométernyi pálya épült ki, amely azonban jórészt a metróvonalakat követi.
Az ilyesmi megkeserítheti a városi élet élvezeteit. Egy kolléga, aki három évvel ezelőtt vásárolta házát, újra költözésen gondolkodik. Egy másik – egyébként német származású – sokáig az „ő” városának pártját fogta, demonstratíve pastist iszik, a helyi focicsapat rajongója, és egyáltalán. Azonban a 2010-es nagy szemetessztrájk óta, amikor két hétig 12 millió kilónyi bűzölgő hulladék tette lehetetlenné a város életét, már nem siklik el afelett, hogy az interneten rendelt könyvcsomagok közül csak minden másodikat kapja meg. Amikor rákérdezek, vajon miért hűlt le ennyire a lelkesedése, mogorván válaszolja, hogy csak most lett igazi marseille-i, mert ők szidják a városukat szakadatlanul.
Nem ismerőseim speciális tulajdonsága a kezdeti lelkesedést követő elhidegülés. Az 1990-es évek TGV-hálózatba kapcsolása – ma már három óra alatt megteszik ezek a gyorsvonatok a Párizsig tartó 800 kilométeres utat – új lakosok tízezreit vonzotta ide. Nagy médiafelhajtás közepette fogadta őket a polgármester. Ezek közel fele azonban időközben elhagyta a várost. A szokásos okokból: a vezetés be nem váltott ígéretei, a kultúra hiánya, a piszkos járdák, a kivárás. Marseille Barcelona felé kacsint, sokban azonban inkább Nápolyra hasonlít.
Mindig is sokan érkeztek a szélrózsa minden irányából ebbe a nyitott városba, már 2600 éve. Az elmúlt évszázadokban főleg itáliaiak, korzikaiak, Algéria függetlensége után algériai franciák, aztán az algériai munkakeresők, a marokkóiak és a Comore-szigeteiek. Aki azonban tudott, továbbköltözött. Marseille tranzitváros – áll a Marseille-ről készült legjobb német regényben. A szerző Anna Seghers. A történet az 1940-es évek elején játszódik, amikor az említésre méltó német irodalmárok java része a városban vagy környékén élt, a nemzetiszocialista Európa csapdájából való utolsó kiútként.
A kikötőváros legidősebb negyede
A La Joliette és a Saint-Jean erőd között áll a város legfeltűnőbb katedrálisa: a La Major 142 méter hosszú, vagyis hosszabb, mint a párizsi Notre Dame. A templom a 19. század keskeny sikátorokkal és világoskék spalettákkal jellemezhető régi munkásnegyede, a La Panier nyugati bejáratánál található. A negyed közepén áll a Vieille Charité, az egykori szegénykórház. Ma ez modern kulturális helyszín, tele múzeumokkal, de van itt költészeti központ is, valamint a Le Miroir művészmozi, vagy a barokk kápolnától jobbra a Le Charité Café. A régi kórház a La Panier lakosainak büszkesége. Mégiscsak Pierre Puget építette, aki a Napkirály építésze volt, és még ma is Franciaország Michelangelójának nevezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.