Cégvilág

Nem találják a gyógyírt

Az egységes társadalombiztosítás megőrzése szinte az egyetlen lényegi dolog, amelyben a választáson induló pártok az egészségügy jövőjét illetően egyetértenek.

„A mögöttünk hagyott két évtized a befejezetlen reformok története” – ez az MSZP választási programjában olvasható mondat fogalmazza meg talán a legtömörebben és legpontosabban, mi minden (nem) történt a rendszerváltás óta a magyar egészségügyben. A szocialisták mellett és a kormánypártokon kívül ugyan a vasárnapi országgyűlési választáson induló szinte valamennyi párt programja kitér arra, milyen súlyos károkat okoztak az előző kormányok az egészségügyben, az ágazat válságának kezelésére egyik politika erő sem tud igazán újszerű, az egészségügyet hosszú távon finanszírozhatóvá és ezzel működőképessé tévő megoldásokkal előrukkolni.

A lényegi kérdések így továbbra is érdemi válasz nélkül maradnak, az egyetlen fontos dolog, amelyben az elmúlt évtizedekben láthatóan politikai konszenzus alakult ki az egészségügy jövőjét illetően, az a szolidaritáselvű, egységes nemzeti kockázatközösségen alapuló társadalombiztosítás fenntartása. Ezenkívül talán a betegellátás kórházi vízfejűségének megszüntetése, a háziorvosi szolgálatok és a szakrendelők szerepének erősítése, valamint a megelőzés, ezen belül is a szűrés fontosságának hangsúlyozása az, ami több választási programból is visszaköszön. Ezektől azonban senki nem várhat megváltást, ha a fedezet oldalát nem sikerül stabilan biztosítani.

A programokban szereplő legtöbb forrásteremtő vagy éppen kiadáscsökkentő ötletet viszont már vagy kipróbálták, majd elvetették, vagy eleve megvalósíthatatlannak ítélték, ennek ellenére újra megpróbálkoznak velük a pártok. A Demokratikus Koalíció például önrészt vezetne be az egészségügyi szolgáltatások igénybe vétele után, igaz, azt a korábbi co-paymenttel ellentétben a szociális helyzethez igazítanák.

Az MSZP „osztott teherviseléstől” és az előtakarékosság bevezetésétől vár többletforrást. A Jobbik szerint a „nemzetépítő gazdaságpolitika eredményeként létrejövő új munkahelyek nyomán bővülő járulékfizetői kör” jelenti annak a kétszer ezer milliárd forintnak a forrását, amelyet vissza adnának az ágazatnak. Ugyancsak a Jobbik gondolja úgy, hogy több jutna az egészségügynek, ha a tb-járulékot elkülönülten kezelnék, kizárólag egészségügyi célokra, és ezt továbbra is kiegészítenék az alkohol- és a dohánytermékek jövedéki adójából, valamint az egészségturizmusból származó bevétellel.

A kötelező társadalombiztosítás mellett szinte minden párt szükségesnek tartja a kiegészítő egészségbiztosítási források bevonását, igaz, a Jobbik például csak az az extraszolgáltatások és a komplementer medicina (például a természetgyógyászat) területén. A szocialisták és a DK szerint ugyanakkor nem lehet megkerülni a járulékokból finanszírozott egészségügyi ellátási csomag szűkítését, még akkor sem, ha ezt némi eufemizmussal nagyjából úgy fogalmazzák is meg, hogy „széleskörű társadalmi egyeztetés során mérlegelni kell a magyar egészségügy lehetőségeit.”

Az egészségügy elmúlt években gyakran bírált központosítása ellen érdekes módon nem nagyon kívánnak fellépni a pártok. Vannak, akiknél a szolgáltatók tulajdonviszonya szóba sem kerül, az MSZP sokszereplős egészségügyi stratégiában gondolkodik, amely változatos fenntartású (állami, önkormányzati, magán, stb.) intézményi működtetést tesz lehetővé, és az állam felelősségét elsősorban a szabályozásban és a tervezésben látja, a Jobbik vegyes fenntartású, de szektorsemlegesen és továbbra is közpénzből finanszírozott rendszert képzel el.

Az egészségügyre, de leginkább annak egyes részterületeire vonatkozó elképzelések között a világnézeti különbségekből fakadóan azonban lényeges eltérések is vannak. Az egyik ilyen az abortusz, amelynek szigorítása érdekében a konzervatív jobboldal új magzatvédelmi törvényt alkotna, míg a liberális baloldal a fogamzásgátló eszközök tb-támogatását növelésével csökkentené a beavatkozások számát.

A drogpolitikát ugyanezen alapállás mentén ítéli meg radikálisan másképp az egyik, illetve a másik oldal: a Jobbik sok tekintetben szigorítana a büntetéseken, ugyanakkor az eddiginél több forrást biztosítana a megelőzésre, az Együtt 2014 ellenben a büntetésről a megelőzésre, a kezelésre és az ártalomcsökkentésre helyezné a hangsúlyt.

Folytatása következik

Mivel a jelenlegi kormánypártok nem tettek közzé választási programot, a Fidesz–KDNP terveiről csak annyi tudható, ami általában, vagyis, hogy folytatják. Az egészségüggyel kapcsolatban ez azonban kissé nehezen értelmezhető, mivel az egészségügy megmentését célzó Semmelweis-tervet totálisan felülírta a költségvetési hiány mérséklését szolgáló Széll Kálmán-terv. Az egészségügy emiatt csak a legégetőbb probléma enyhítésére, a béremelésre kapott többletforrást. Ez viszont azt is jelentette, hogy a kórházak finanszírozása tovább erodálódott, az adósságok újratermelődtek, a várólisták nem rövidültek, miközben az államosítás alig hozott megtakarítást, és a „betegútszervezés” nyomán sem lett egyszerűbb és áttekinthetőbb az ellátórendszer.

Szócska Miklós egészségügyi államtitkár nemrégiben úgy fogalmazott, hogy „az eddigi szívós válságkezelést a szervezés korszaka követi az egészségügyben”. A hírek szerint ez már nem az ő feladata lesz.

Szócska Miklós egészségügyi államtitkár nemrégiben úgy fogalmazott, hogy „az eddigi szívós válságkezelést a szervezés korszaka követi az egészségügyben”. A hírek szerint ez már nem az ő feladata lesz. -->

gyógyír drogpolitika egészségügy társadalombiztosítás
Kapcsolódó cikkek