BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyelőre külföldi piacra készül a magyar elektromos busz

A közúti tesztelés után a Nabi telephelyén kezdik majd el hamarosan az új gépjármű sorozatgyártását.

Az Evopro csoport hároméves fejlesztőmunkájának eredményeként készült el az új Modulo buszcsalád, amely eBUS Ready, azaz ha nem kezdetben, akkor később lehet akkumulátoros meghajtásúvá alakítani. Dízelmotorral, dízel-elektromos hibrid hajtással, földgázas motorral vagy akár troliként is megvásárolható a jármű, és a tulajdonos később is bármikor újfajta hajtást szerelhet a karosszériába.

Apropó karosszéria, az üvegszálas műanyagból készített önhordó felépítmény tömege mindössze 1,2 tonna, ennek megfelelően kisebb méretű fődarabokat használhattak. A 17,5 colos kerekek könnyebbek és a cseréjük is olcsóbb, mint a 22,5 colos daraboké, ráadásul kevesebb teret vesznek el az utasoktól. Amíg a vetélytársak hasonló külső méretekkel és műszaki tartalommal rendelkező autóbuszai 35-40 fősek, a Modulo Medio 65 személyes kapacitással rendelkezik.

A prototípusnál két darab, 120 centi széles ajtó garantálja a gyors utascserét, felettük kamerás érzékelő végzi az automatikus utasszámlálást; a közlekedési vállalat központjában mindig naprakész információval rendelkeznek arról, hányan és hol használnak egy járatot, ennek megfelelően ütemezhetik a menetrendet. Az első ajtó mellett már elektronikus menetdíjfizető-készüléket is elhelyeztek, jelezve a potenciális vásárlóknak, hogy a gyártón nem múlik a korszerű közösségi-közlekedési hálózatba való integrálás. Persze ez nem is annyira a magyar vásárlóknak szól: itthon érdeklődésből és szándékból sincs hiány, pénzből viszont nagyon is, így egyhamar nem lesz gyakori látvány útjainkon a szellős belsejű Modulo, de külföldről nagy érdeklődés van iránta. Harminc év garanciát vállalnak a karosszériára (ezért is hangsúlyozzák, hogy akár később is át lehet alakítani elektromos hajtásúvá a buszt), és a modul-felépítésnek köszönhetően lényegében bárhol meg tudják teremteni az összeszerelés lehetőségét. Magyarországon a Nabi budapesti telephelyén kezdik majd el hamarosan az új busz sorozatgyártását, a mérnökök kíváncsian várják a hamarosan induló nyilvános tesztelés során szerzett tapasztalatokat.

Minden „attól függ”

A jármű tudását nem nagyon akarták részletezni, még külön kérésre sem. A „mekkora a hatótáv?” kérdésre nincs megfelelő válasz, hiszen az attól függ, mekkora akksival rendeli az ügyfél a buszt, kér-e bele hatótávnövelő dízelmotort, ahhoz mekkora üzemanyagtankot kér, no és milyenek a domborzati viszonyok, a forgalom nagysága, stb.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.