Ismét nőtt a saját márkás termékek forgalma
Két éve a kereskedelmi vállalatok saját márkái amiatt szorultak vissza, mert akkor marketing-támogatás nélküli, kisebb gyártói márkák, az úgynevezett B márkás termékek forgalma átmenetileg megerősödött a piacon. A nagy gyártói márkák – az A márkák – továbbra is őrzik pozíciójukat az általuk uralt sör, tea, pörkölt kávé kategóriákban, de például az élelmiszer-napicikk kereskedelemben az olyan kereskedelmi márkák vannak túlsúlyban, mint a fagyasztott áru, egyes tejtermékek és az állateledelek.
Az elmúlt év során – jóllehet a B márkák aránya nem változott –, az A márkák piaci részesedése csökkent, míg a kereskedelmi márkáké nőtt. Ennek ellenére noha jelentős mértékben csökkent az A márkákra alkalmanként fordított összeg, az említett márka-kategóriák sorrendje nem változott.
A magyar háztartások továbbra is A márkás termékeket választanak leggyakrabban: 2013-ban átlagosan 136 alkalommal, 2-3 naponta vásároltak ilyen gyártói termékeket. Kereskedelmi márkás árucikkeket ennél ritkábban, átlagosan 129 alkalommal, míg B márkás gyártói terméket 121 alkalommal szereztek be. Így tehát továbbra is az A márkák dominálnak és a teljes élelmiszer-napicikk forgalom 47 százalékát szerezték meg az elmúlt esztendőben.
A kereskedelmi márkák forgalmának felét a vásárlók 22 százaléka viszi haza. Ezek a legalább 3 fős háztartások jellemzően Magyarország északi és nyugati régióiban találhatók. A kereskedelmi csatornák közül továbbra is a diszkontok a legerősebbek a sajátmárkás termékek forgalmazásában. A második helyen változatlanul a szupermarketek állnak, ahol 20 százalék a kereskedelmi márkák aránya, majd harmadikként a drogériák következnek 19 százalékkal.


