Ötszáz fős elbocsátásra készül a Michelin Budapesten
Ami a főváros szívében, az Aréna Plaza mellett lévő egykori Taurus gyárat illeti, nem meglepő, hogy a Michelin a leállításáról döntött. Évi több százezer teherautó abroncsot, illetve a hozzá szükséges alapanyagot átszállítani Budapesten legalábbis heroikus logisztikai feladat. Arról nem is beszélve, hogy a telephellyel szomszédos beépített területek nem teszik lehetővé a további bővítést. Az elavult technológia ugyanakkor jelentős modernizációt igényelne. Az 512 fős Kerepesi úti gyárat nagyon megviselte, amikor megtorpant az európai teherabroncs-piac: 2009-ben például két hónapra leállították a termelést és 2011-ben is volt egy kéthetes termelési szünet. Az akkori közel 500 dolgozó közül azonban senkit sem küldtek el, hanem oktatással, karbantartással hidalták át a nehéz időszakot. Az 1882-ben alapított gyár az elmúlt évtizedben átlagosan 450-500 ezer darab kamion- és buszabroncsot gyártott, 2011-ben pedig már közel 600 ezret, de nem sikerült a kapacitás kihasználtságát 70 százalék fölé emelni. Az európai teherabroncs-piac a válságot megelőző évhez képest 23 százalékkal szűkült. Az említett tényezők együttes hatása oda vezetett, hogy a Michelin gazdasági szempontból nem tartja lehetségesnek a gyár további fejlesztését.
Mindamellett várható volt az anyacég döntése, amit különféle jelek előztek meg. Először is 8-9 éve a Michelin Hungária székhelyét Nyíregyházára tette át a tulajdonos, ami tudomásunk szerint több mint 200 szellemi munkahely megszűnésével járt együtt Budapesten. A gyártást amennyire lehetett, modernizálták, a termelékenységet sikerült is megkétszerezni. Emellett létrehoztak egy teherabroncs újrafutózó üzemet, illetve a Kerepesi úti alapanyag keverő más Michelin gyárak számára is dolgozott. De ennél többet az elavult gyárból nem lehetett gazdaságosan kihozni.
A Michelin Hungária az elmúlt két évben elhárította a sajtót, miközben John Young ügyvezető igazgatót áthelyezték Lengyelországba, és úgy tudni, a fővárosi üzem már csak egy-két teherabroncs méretet bocsátott ki. A cég tegnap nem adott tájékoztatást arról, hogy hány abroncs készült Budapesten tavaly és mennyi az idei termelési terv.
Minőségi versenyképtelenség
A nyíregyházi traktorabroncs gyártást a Michelin Lengyelországba helyezte át, ugyanakkor 2005-ben elindította a különleges méretű és nagy sebességindexű személyautó-abroncsok gyártását.Öt év alatt elvégzett több mint 100 millió eurós beruházás eredményeként az üzem olyan technológiával rendelkezik, hogy kevés ilyen gyára van az anyacégnek.
Azonban a közel kétmillió darabos éves gyártókapacitás túl kicsi, hiszen méretgazdaságossági szempontból a legmegfelelőbb az évi 8-10 millió abroncsot kibocsátó gyár. Ezért a nyíregyházi üzem nemzetközi szinten nem versenyképes, bár jelenleg is egy három éves, 15 millió eurós beruházás sorozat zajlik a gyárban, ami év végére fejeződik be.
Öt év alatt elvégzett több mint 100 millió eurós beruházás eredményeként az üzem olyan technológiával rendelkezik, hogy kevés ilyen gyára van az anyacégnek.
Azonban a közel kétmillió darabos éves gyártókapacitás túl kicsi, hiszen méretgazdaságossági szempontból a legmegfelelőbb az évi 8-10 millió abroncsot kibocsátó gyár. Ezért a nyíregyházi üzem nemzetközi szinten nem versenyképes, bár jelenleg is egy három éves, 15 millió eurós beruházás sorozat zajlik a gyárban, ami év végére fejeződik be. -->


