Cégvilág

Háztartási gépek: Erős második fél évre számítanak a forgalmazók

Elégedettek lehetnek a háztartási gépek, az úgynevezett fehéráruk importőrei és kereskedői, hiszen megfordult a sok éves piacszűkülési tendencia.

Azt követően, hogy tavaly fokozatosan növekedett a forgalom, az idei első négy hónapban 15 százalékkal, áprilisban pedig hússzal bővült ez a szegmens a háztartásigép-gyártó és -forgalmazó vállalatok szövetsége, a CECED Magyarország adatai szerint. Az áprilisi bővülés különösen annak tükrében örvendetes, hogy március körül kifogytak az olcsó euróért korábban megrendelt készletek és bekövetkezett a prognosztizált 4-5 százalékos áremelkedés. Azóta valamint erősödött a forint, de a listaárakat nem csökkentik a kereskedők, viszont árkedvezményes akciók kezdődtek áprilisban – emelte ki Gerő László, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

A háztartásban a legfontosabb a tűzhely, a hűtőszekrény és a mosógép, majd a Nyugat-Európában szintén általánosan elterjedt mosogatógép és a szárítógép következik a prioritási sorrendben. A szárítógép-kereslet erősen szezonális: ezek eladása a téli hónapokban erős, bár nagyon szűk piac. Ezért áprilisban már jelentősen csökkent, de a négyhavi összesítés még 36 százalékos növekedést mutat, a mosogató gépek esetében pedig 13 százalékot regisztráltak.

A tűzhely, hűtőszekrény és mosógép telítettsége már jó ideje száz százalékos, ám áprilisban mégis 60 százalékkal több tűzhely kelt el, mint egy évvel korábban. A mosógép-eladások 18 százalékkal nőttek, míg a hűtőszekrény piac hárommal csökkent.

Gerő László szerint most jön a hűtőgép szezon, bár amikor világbajnokság van, inkább a tévék fogynak, de pörög a fehéráru is. A kis, egyajtós hűtőkből áprilisban ugyan 36 százalékkal, négy hónap alatt hússzal kevesebb kelt el, viszont a nagyobb méretűek, illetve a fagyasztó-hűtő kétajtós kombi készülékek forgalma nyolc-nyolc százalékkal emelkedett. Ugyanakkor az is pozitív tendencia, hogy a kis egyajtós hűtők helyett a kétajtósokat kezdik venni és élénkül a fagyasztók forgalma is.

Négy hónap alatt 24 százalékkal több mosógép kelt el, de érdekes módon az elöltöltős normál méretűeké több mint harminccal csökkent áprilisban illetve a négy hónap alatt egyaránt, viszont a keskeny kiviteleké nyolcvannal bővült az említett időszakokban. A változás oka, hogy ma már a keskeny mosógépek befogadó képessége hat kilónál kezdődik, míg a normál méretű mosógépek befogadóképessége akár 11 kilogramm is lehet.

Régen a keskeny és a normál is 5-6 kilós volt, de a gyárak elkezdték a nagyok fejlesztését. A gépek elektronikája egyre kisebb helyen fér el, így nagyobb dob is belefért a házba. A Candy például az elsők között kezdett a normál méretűben nagyobb kapacitású kiviteleket gyártani és 11 kilogrammos kivitelt is tart a kínálatban. A mosó-szárítógépek piaca még nagyon szűk, ugyanakkor a kevesebb mint 200 darabos bázisról megháromszorozódott a termékkör forgalma a harmadév alatt. Az első négy hónap nagyon szépen alakult és ami különösen jó hír, a minőségi termékek felé mozdultak a vásárlások – emelte ki Gerő László, aki szerint a jó az első fél év erős másodikat vetít előre. A július és augusztus a hűtők főszezonja, nyár végén pedig megugrik a beépíthető konyhai készülékek eladása, amikor a befejeződnek a lakásfelújítások, házépítések.

kereskedelem háztartási gép
Kapcsolódó cikkek