Újra a fényre hajt a Philips
A hollandiai Philips különálló, kétmilliárd euró értékű és tőzsdére viendő üzletágba olvasztaná be világítótest alkatrészgyártó tevékenységét, írja a Reuters.
Ez nagy lépés lenne a társaság egészségügyi és felsőkategóriás világítótestrendszer szegmenseinek folyamatban lévő újrafókuszálása terén.
Frans van Houten vezérigazgató irányítása alatt a Philips már megkezdte önmagát „újra feltalálni”, miután TV-, audio- és video-üzletága évek óta szenved a távolkeleti gyártók olcsó termékei miatt, és miután profit warningok sorát kellett bejelentenie. A televízió ágazatát már eladta, megszüntetett több mint ötezer állást, majd az erősödő, egészségügyi termékei helyezte a hangsúlyt.
A Philips, amely 120 éve éppen a villanyvilágítás úttörőjeként jelent meg a piacon, ismét a világításra szeretne összpontosítani. Az elmúlt évek árversenye nyomásának hatására azonban ezen belül inkább a nagy, komplex világítórendszerekre, mint a kis kibocsátású diódákra (LED) fókuszálna.
Igaz, hogy a LED-ek piaca bővül, főleg, amióta már a legtöbb helyen betiltották a hagyományos villanykörtéket, és a világ egyre inkább áltvált a hatékonyabb és hosszabb élettartamú világítótestekre, de a termék piacán indult árháború lenyomta a profitokat. Emiatt a Philips és a rivális Osram – amely tavaly júliusban vált le anyacégéről, a Siemensről –, új technológiákat fejleszt, és azokhoz új piacokat keres.
A Philips arra számít, hogy a Lumileds és az autólámpa üzletág külün üzletágba szervezésével – ezeknek tavaly együtt 1,4 milliárd eurós forgalmuk volt – jobban helyezkedhet majd a versenyben, és az olyan vevőkért folyó harcban is, amelyek eddig a Philips csoportra riválisként tekintettek. Az új felállásban a társaság külső tőke- és adósság-befektetőket is remél, a bevételből pedig bővítené a kapacitását. Erre az egyik lehetőség egy nyilvános részvénykibocsátás lehet.


