BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már nem tartott az ipari termelés kétszámjegyű növekedése

IPAR Májusban 9,6 százalékkal nőtt az ipari termelés az előző év azonos időszakához képest, amikor még 2,1 százalékos visszaesését mért a statisztikai hivatal. Áprilishoz képest azonban 1 százalékkal visszaesett a termelés, ami negatív meglepetést jelentett. Ezzel négy hónapos trend szakadt meg, hiszen eddig idén folyamatosan növekedett a havi index. Az év ötödik hónapjában az éves adat is gyengébb volt, hiszen márciusban és áprilisban kétszámjegyű termelésbővülést tapasztalt a KSH.

Schindele Miklós, a hivatal főosztályvezető-helyettese szerint a lassulásnak elsősorban az az oka, hogy egyes vegyi és élelmiszeripari ágazatban az előző hónapokban mértnél kisebb mértékű volt a növekedés. Az év első öt hónapjában 9 százalékkal volt nagyobb az ipari termelés, mint az előző év azonos időszakában. Schindele Miklós kiemelte, hogy májusban is szinte minden ágazatban növekedést tapasztaltak.

Az ipari termelést elsősorban az autóipar húzza továbbra is, de az élelmiszeripar is hozzá tud járulni a növekedéshez, igaz, visszafogottabb mértékben. Idén az elektronikai szektor évekig tartó mélyrepülése is megállt, és megindult egy visszafogott növekedés.

A következő hónapokban is jelentősen növekedhet az ipari termelés, azonban lassan alábbhagyhat a lendület. Ez részben azzal magyarázható, hogy a tavalyi év második felében már 4-5 százalékkal nőtt a termelés – vagyis a bázishatás már nem fog segíteni –, miközben az első félévben még visszaesést mért a KSH. Elemzők szerint az idei év egészében 6-8 százalékkal növekedhet a termelés a tavalyi 1,4 százalékos bővülés után.

Az ipar várható lassulására utal a feldolgozóipari beszerzési menedzserindex (BMI) alakulása is. Júniusban 51,5 pontra csökkent a hazai BMI a májusi 53,8 pontról, és a 2,3 pontos visszaeséssel az index már nagyon közel került az 50-es értékhez. (Ez a szint választja el a növekedést a csökkenéstől.)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.