Tovább élesedik a verseny a vállalati autók piacán
Borók János, a Porsche Lízing Kft. ügyvezető igazgatója pedig rámutatott, hogy az összes márka flottaértékesítési aránya jelentősen megemelkedett, miután a magánszemélyek vásárlóereje még nem elegendő a nagyobb beruházáshoz, illetve még bizonytalanul látják a jövőjüket, így ha lehet halogatják még az autócserét.
Miután évek óta csökken a magyar autóállomány éves futásteljesítménye, az amortizáció is csökken, ezért ki lehet tolni az autócsere idejét. És ez egyaránt vonatkozik a természetes és a jogi személyekre. A vállalkozások a magánszemélyekhez hasonlóan gyakran 1-2 évvel elhalasztották az autócserét, vagyis ennyivel tovább használták a járműveket. Ugyanakkor az éves futásteljesítményük a válság előtti 40-45 ezer kilométerről 30 ezerre csökkent. Az érem másik oldala, hogy egy évtizede, amikor 170-200 ezer darabos volt az újautó piac, egyre fiatalabbá vált a magyar autóállomány, aminek átlagéletkora a 10 év közelébe csökkent. Manapság azonban egyre öregebb kocsik járják az utakat, nem utolsó sorban azért, mert továbbra is a korosabb, jelentős arányban a tíz évnél idősebb modellek jönnek külföldről.
Borók János tapasztalatai szerint a flottapiacon már nem a járművek vételára a legfontosabb tényező, hanem az, hogy mennyi a használat során az egy kilométerre eső költség, ami különösen a haszonjárművek esetében fontos. A szolgáltatók között ezen a téren dúl a legerősebb piaci verseny. A használat során pedig nem csupán az üzemanyag fogyasztás, hanem a szervizigényesség és a szervizköltségek is komoly súllyal szerepelnek, így tehát a kisebb meghibásodási rátájú márkák előnyösebb helyzetben vannak.
Ami a flottapiacot illeti, a vállalkozások elsősorban az operatív lízinget részesítik előnyben, amelynek piaci részesedése megközelíti a 90 százalékot. Amint Borók János kiemelte, ez egy kezdő vállalkozás számára azért is előnyös, mert nulla saját erővel indul a lízingkonstrukció. „Nemcsak finanszírozzuk a flottákat, hanem vállaljuk a flottakezelést is. Így a szerviz, az abroncs-csere, a biztosítások költsége mind benne vannak a havi díjban, a szolgáltatást pedig teljes mértékben a lízingcég végzi el, így a bérlőnek kényelmesebbé válik és kevesebbe került a cégautó flotta üzemeltetése” – foglalta össze Borók János.


