BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az első féléves számok után bizakodó az autóipar

Az első félévben 45,2 millió személy- és haszonjármű készült világszerte, 3,5 százalékkal több, mint a tavalyi azonos időszakban. Tavaly sem panaszkodhatott az iparág, hiszen 3,6 százalékkal 87,3 millióra emelkedett a termelés. Mindezek alapján Patrick Blain, a járműgyártók nemzetközi szervezete, az OICA elnöke úgy véli, hogy az idei járműforgalom két százalékkal emelkedik a világpiacon. A derűlátást az indokolja, hogy június végéig 1,4 millióval több, összesen 44,1 millió jármű talált gazdára, ami a 2013-as első félévinél 3,4 százalékkal több, a tavaly előttit pedig hat százalékkal haladta meg.

„Ami a világpiacot illeti, a számok stabil vásárlói keresletnövekedést mutatnak. Jóllehet a fejlődő országokban gyengül a termelés és az eladás mennyisége, a globális trend feltétlenül pozitív. Amíg néhány nagyobb feltörekvő ország, mint például Argentína, Oroszország, Thaiföld komoly gazdasági nehézségekkel küszködik, addig Kína változatlanul erőteljesen fejlődik és Európában is egyaránt újra bővül a termelés valamint a forgalom” – jelentette ki Patrick Blain.

Az Európai Unió a globális termelés ötödét adta az első félévben, egy százalékponttal javítva részesdését a tavalyi azonos időszakhoz képest. Ezzel egy százalékkal megelőzte a NAFTA országok teljesítményét, de sehol sincs a 36 százalékot elért Ázsiához képest. Az EU arra törekszik, hogy a közúti járműipar a mai 16 százalékkal szemben a 28 ország összesített GDP-jének ötödét adja néhány éven belül.

A jövő hónapban hivatalba lépő új Európai Bizottság várhatóan számos, az autógyártókat a következő években befolyásoló döntést hoz. A Dél-Koreával kötött – az európai autóipar szövetség, az ACEA által keményen kritizált – szabadkereskedelmi megállapodás kétes értékű eredményei után Brüsszel FTA-megállapodásra készül Japánnal is. Az Európai Bizottság iparági és vállalkozási igazgatója, Carlo Pettinelli a védelmébe vette a Koreával kötött megállapodást, bár elismerte, hogy az európai autók koreai eladását gátló szabályokat csak elméletben törölték Szöulban. Így amíg Európa megnyílt a koreai gyártmányok számára, az európai autók nem lehetnek versenyképesek az ázsiai országban. Kijelentette ugyanakkor, hogy a Japánnal kötendő megállapodás előkészítésekor jóval óvatosabban járnak el: először elérik, hogy az ország számolja fel a vámon kívüli importkorlátozásokat, és csak ezután folytatódhatnak a tárgyalások.

Az Európai Bizottság ugyanakkor új szén-dioxid kibocsátási célszámokat határoz meg 2020-ig. Eszerint hat év múlva a teljes uniós gépjárműparknak kilométerenként 95 grammos kibocsátás alatt kell maradnia. Ez a világ eddigi legalacsonyabb emissziós célja, 2020 után pedig tovább szigorítanak az előírásokon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.