Cégvilág

Így készülnek a webboltok a karácsonyi rohamra

A raktárkapacitás növelésével, alkalmi munkások felvételével, az ügyfélszolgálatok megerősítésével készülnek az idei karácsonyi szezonra a lapunk által megkérdezett online áruházak. Az e-kereskedelmi szektor meghatározó szereplői 2014-ben is jelentős, 30-40 százalékos növekedéssel számolnak.

A napokban költözött új, a korábbinál lényegesen nagyobb alapterületű helyszínre az Extreme Digital Zrt. raktárközpontja – tudtuk meg Várkonyi Balázstól, a társaság vezérigazgatójától. A cégnél jelentős felfutást várnak idén karácsonykor is az online értékesítésben, részben ez indokolta a váltást. Az év végi rohamra készülve a társaság jelentősen, mintegy 30 százalékkal növeli a raktári dolgozók számát is, már megkezdték az alkalmi munkások toborzását. Várkonyi Balázs közlése szerint plusz erőforrásokra lesz szükség a hagyományos üzletekben és az ügyfélszolgálaton is. Az Extreme Digital online forgalma szeptemberig 40 százalékkal haladta meg a tavalyit és a cégvezető elmondása alapján ez tartható lesz az év hátralévő részében is. A társaság a karácsonyra készülve újabb két, jelentős raktárkészlettel ellátott átvételi pontot nyit Budapesten, így az ilyen helyszínek száma hétre nő a fővárosban.

Nagy meglepetésekre nem számít a slágertermékek kapcsán Várkonyi Balázs, a mobiltelefonok iránt lehet a legnagyobb kereslet, a második legnépszerűbb termékkategória várhatóan a szórakoztató elektronika lesz, míg a harmadik a háztartási kisgépeké. A társaság nem csak itthon erősít az év végén, de a nemzetközi terjeszkedést is folytatja, októberben indítják el a szlovén és a bolgár webáruházukat. Az idei év egyébként nem csak a vállaltnál, de a teljes hazai e-kereskedelmi piacon komoly felfutást hoz Várkonyi Balázs szerint. A karácsony azért is fontos a netes boltok számára, mert ebben az időszakban válnak sokan online vásárlóvá, kényelmi vagy egyéb okok miatt ilyenkor rendelik meg az első termékeket a világhálón – tette hozz az Extreme Digital vezetője.

Új telephelyen várja a karácsonyi rohamot a Játéknet.hu Webáruház, a társaság augusztusban költözött olyan helyszínre, ahol rendelkezésre áll a szükséges raktárkapacitás a megnövekvő igények kiszolgálására – közölte érdeklődésünkre Bognár Ákos, a vállalat egyik alapítója és vezetője. Az ünnepi időszakban akár az átlagos tízszeresére, 4000-5000-re is nőhet a naponta összeállított csomagok száma a társaságnál – tette hozzá a cégvezető. A létszám ha nem is ilyen mértékben, de szintén ugrásszerűen nő, míg az év többi részében 12-15 ember dolgozik a raktárban, addig a november-decemberi időszakban 70-80.

Bognár Ákos közlése alapján várhatóan novemberben már kezd nőni a forgalom, azonban az igazi felfutás december elejétől várható. Ez egyébként évek óta megfigyelhető tendencia, ami valószínűleg összefüggésben van azzal, hogy mikor kapják meg a vásárlók a fizetésüket, illetve az akciók reményében igyekeznek a lehető legtovább várni az ajándékok beszerzésével. A Játéknet.hu-nál az idén 1,8 milliárd forintot meghaladó forgalommal számolnak, ami 25-30 százalékos növekedést jelentene a múlt évhez képest.

Szeptember végéig a tavalyihoz képest mintegy 60 százalékkal nőtt a Tchibo online áruházának forgalma – mondta el Németh Norbert, a társaság e-kereskedelmi üzletágának vezetője. A cégnél már októbertől olyan termékekkel bővül az online üzlet kínálata, amelyek karácsonyi ajándékokként is vásárolhatók. A szakember közlése szerint a webáruház felülete is tükrözi majd az ünnepi készülődést, ez a változás egyébként az előfutára lesz az oldal teljes megújításának, amit jövőre valósítanak meg majd. Emellett egy külön karácsonyi termékajánló rovatot is létrehoznak, a meglévő kategóriák mellett szezonális termékek is megjelennek a kínálatban. Az év vége kiemelten fontos a Tchibo webáruházban is, az eddigi tapasztalatok alapján a forgalom 40 százalékát adja ez az időszak.

A társaság egyébként nem csak a neten erősít az ünnepre készülve, Németh Norbert szerint két új offline boltot nyitnak, az egyiket november hetedikén Kecskeméten, a másikat pedig december elején Debrecenben. Így összesen 10 hagyományos üzletük lesz Magyarországon, amelyek közül 6 a fővárosban, négy pedig vidéken található. A főként kávéiról ismert cég forgalmában egyébként egyre meghatározóbb szerepet játszik az egyéb termékek forgalma, az online áruház és a non-food üzletág az éves forgalom mintegy 30 százalékát adja.

Optimizmusra adhat okot a webáruházak működtetői számára, hogy az eNET felmérése szerint az idén már 3,4 millióan vásároltak a világhálón keresztül, ez az összes hazai internetező 72 százaléka. A kutatócég felmérése alapján online vásárlásnál legtöbben – a megkérdezettek 63 százaléka - az asztali számítógépet használja, de 50 százalék alkalmaz laptopot is erre a célra. Egyelőre még alacsony a mobillal vásárlók aránya, mindössze 10 százalék, de komoly növekedési lehetőség van ezen a területen csakúgy, mint a táblagépeknél, ezeket az eszközöket a fogyasztók mindössze 4 százaléka veti be, ha rendelni akar valamint az interneten.

Jelentős lemaradás

Bár folyamatosan fejlődik az e-kereskedelem Magyarországon, globális összevetésben korántsincs jó helyzetben. A Mastercard és a The Fletcher School at Tufts University által közzétett tanulmányban megvizsgált 50 ország közül mindössze a 44. pozíciót szereztük meg, igaz a felmérés nem csak a webes vásárlásra, de az internethasználatra is kiterjedt. A rangsor készítői szerint az internetet használók aránya 72,6 százalék, míg az okostelefonos tábor a teljes lakosság 34,4 százalékára tehető. Az e-kereskedelem részesedése a teljes kiskereskedelmi forgalomból 3 százalék. A listán egyébként Szingapúr végzett az első helyen Svédország és Hong Kong előtt. Magyarország a közzétett rangsorban mindössze hat országot tudott megelőzni, többek között Egyiptomot és Kenyát.


webbolt kereskedelem
Kapcsolódó cikkek