BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Moszkva roncsprogramja kisegítette a Ladát a gödörből

Októberben tíz százalékra mérséklődött a szeptemberi húszról az orosz autópiac szűkülése, így több mint 211 ezer személykocsi valamint kishaszonjármű talált gazdára a nyugati szankciókra válaszul hozott értékesítést segítő állami programnak köszönhetően.

Az autóipar lett ugyanis az egyik legnagyobb vesztese az orosz gazdaság hanyatlásának, valamint a nyersolajár esésének. Október végéig az új személykocsi és kishaszonjármű piac összesen 13 százalékkal 1,99 millió darabra szűkült és a roncsprémium program ellenére is úgy véli a moszkvai székhelyű AEB, hogy az egész éves egyenleg 12 százalékos csökkenéssel 2,45 milliós eladási szintet fog mutatni.

Miután a rubel csaknem 30 százalékkal gyengült az év eleje óta a dollárral szemben, a hazai gazdaságot élénkítő intézkedések egyikeként Dmitrij Medvegyev miniszterelnök bejelentette: korlátozzák a köztisztviselők által megvásárolható külföldi autók számát. Elemzők ugyanakkor úgy vélik, a szabályozás nem hat majd jelentősen az orosz autóiparra, hiszen a orosz márkák; a Lada és az UAZ a piacnak mindössze 20 százalékát tudhatják magukénak.

A Reuters jelentése szerint ugyanakkor Vlagyimir Putyin sürgette az orosz ipart, hogy csökkentse függését a külföldi alkatrészektől és importált termékektől. Kérdéses, hogy az autóipar esetében ez hova vezethet, hiszen külföldi márkák által Oroszországban létrehozott összeszerelő üzemek túlnyomó részben külföldi alkatrészekkel dolgoznak.

Mindenesetre a roncsautó program keretében Moszkva az év végéig 10 milliárd rubel támogatást oszt szét azok között, akik régi autójukat újra cserélik. Elemzők szerint a vásárlást serkentő program mintegy 170 ezer személy- és kisteherautó eladását teheti lehetővé. A rendelet alapján mindazok, akik régi autójukat leselejtezik vagy eladják, új autó vásárlásakor legalább 40 ezer rubel (208 ezer forint) készpénztámogatást kapnak. A Lada legolcsóbb modellje, a Granta mindössze 289 ezer rubelért, vagyis 1,5 millió forintért kapható, a szankciók által sújtott orosz gazdaságban ugyanakkor a lakosság többsége kénytelen mérsékelni a kiadásait – ezt jelzi az olcsóbb termékeket kínáló áruházak emelkedő profitja is.

A roncsautó program révén tehát az oroszok által is sokszor lenézett, de olcsó Lada jelentősen javíthatott a korábban katasztrofális tempóban romló eladásain: az első hét hónapban ugyanis negyedével kevesebb kocsit adott el a hazai piacon, mint a tavalyi év azonos időszakában. A Renault-Nissan csoport irányítása alatt működő AvtoVAZ közlése szerint októberben 5 százalékkal növekedtek az értékesítések, ebből egy százalékot tett ki a hazai piacon mért emelkedés. A Lada 19 hónapja nem ért el ilyen jó eredményt. A múlt hónapban a AvtoVAZ közölte: várakozásai szerint idén 21 százalékkal, 425 ezer darabra esnek vissza a Lada eladások Oroszországban.

Az AvtoVAZ 48 éves történek első külföldi vezérigazgatója, a tavaly decemberben megbízott Bo Andersson arra törekszik, hogy a gyár termelési mutatója elérje az egy alkalmazottra vetített hatvan darabot évente. Az elmúlt év végén még csak húsz autó jutott egy alkalmazottra, míg az AvtoVAZ 66 ezer embernek adott munkát, de az idei évet már 52 500-zal zárják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.