BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új piacokra tart a Rába

Tudtuk, hogy nehéz lesz, de nem gondoltuk, hogy ennyire – mondta a harmadik negyedévről Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója, aki a jövő évtől nagy eredményeket vár

„Ha a folyamatban lévő tesztelések jól sikerülnek, jövőre az orosz és a török piacon egy-egy saját fejlesztésű termékünkkel jelenhetünk meg. Orosz partnerünkkel közösen fejlesztettünk ki egy speciális futóművet a rendkívül nehéz terepen, a szibériai gáz- és olajmezőkön valamint erdőgazdaságokban használatos járművekhez. Egy török autóbuszgyár pedig egy általunk kifejlesztett különleges hajtásláncot tesztel, amely révén kisebb motortér, így több utast szállíthat a busz. Siker esetén mindkét esetben több száz járműhöz szállíthatjuk termékeinket” – mondta el a Világgazdaságnak Pintér István, a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy a jövő év első negyedétől a világpiac számára Esztergomban készülő új Suzuki Vitarához is szállít egységeket a csoport alkatrész üzletága.

A konszolidált árbevétel közel 34 milliárd forintot ért el az első háromnegyed évben, ami csoportszinten 2,4 százalékos mérséklődést jelent a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva. A harmadik negyedéves hétmilliárd forint viszont 36 százalékkal marad el a bázistól. Ennek több oka is volt. A FÁK-országok esetében a rubel jelentős gyengülése mellett az exportnak sokat ártott, hogy az amerikai futómű kivitel 70 százalékkal 818 millió forintra csökkent június vége és szeptember vége között. A nagyteljesíményű mezőgazdasági gépek iránti kereslet ugyanis visszaesett, részben amiatt, hogy a vártnál jobb a kukoricatermés miatt esett az ár, így az amerikai farmerek – a mérsékeltebb bevétel miatt – elhalasztják a drága traktorok vásárlását. Másrészt a Rába Futómű Kft. teljesítményét az is visszavetette, hogy az Európai Unióban az idei januártól már csak euro-hatos motorokkal hozhatók forgalomba a teherjárművek, és ez a tavalyi évben előrehozott vásárlásokat, az ideiben pedig rendeléscsökkenést eredményezett.

Az exporthoz viszont jelentősen hozzájárult az alkatrészgyártó üzletág több lábon állása. Amellett, hogy Móron ülésvázakat és üléshuzatokat gyártanak a Magyar Suzukinak, a VW csoport számára évi egymillió járműhöz üléskartámaszt szállít a cég. Az alkatrész üzletág sárvári üzemében pedig részben a nyugat-európai piacra a NAF számára futóműalkatrészek, a Deutznek pedig főként ékszíjtárcsák készülnek. A járműgyártó üzletág pedig készen áll annak a tűzoltóautó prototípusnak a sorozatgyártására, amelynek összkerékhajtású alvázát a Renault – a Volvo csoporthoz tartozó – teherautó részlegével közösen fejlesztették ki és amelynek felépítményét a BM Heros Zrt. készítette. Amint Pintér István elmondta, a már típusbizonyítvánnyal is rendelkező járművel a közeljövőben várható tenderen szeretnénk indulni. „Az idei évben az üzletfejlesztésre fókuszáltunk, amivel ellensúlyozni kívánjuk a piaci környezet nagyfokú változékonyságát. Csoportszinten társaságunk továbbra is iparági átlagot meghaladó EBITDA szintet mutathat fel, így folyamatosan csökkenthetjük a Rába nettó hitelállományát” – mondta az elnök-vezérigazgató.

Mélyben a hitelállomány

A társaság a csökkenő forgalom ellenére is 452 millió forintos üzemi eredményt ért el az első háromnegyedévben. Így a Rába Járműipari Holding nettó hitelállományát 7,7 milliárd forintra csökkentette, ami jelentősen alacsonyabb az egy évvel ezelőtti 9,8 milliárdos, illetve az elmúlt év végi 8,9 milliárdos állományhoz képest. Szeptember végéig az EBITDA meghaladta a 2,1 milliárd forintot, és miután a Rába-csoport több mutatója is a 2014-re kitűzött célok teljesülését vetíti előre, a megtermelt éves EBITDA tömeg a cégvezetés várakozásai szerint eléri a 4,1 milliárd forintot.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.