BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Késik a gáztranzit tesztüzeme

Tegnap reggel 6 órától sem indult meg a magyar-szlovák összekötő gázvezetéken a próbaszállítás, holott a kapacitásait ekkortól hirdette meg a Magyar Gáz Tranzit Zrt. A vezeték üzembe helyezésével erősödhetne a hazai gázpiaci verseny, egyúttal leértékelődhet azon cégek pozíciója, amelyek lekötötték a rivális nyugati importvezeték kapacitásait

A december 1-ji határidőre sem indult el a magyar-szlovák összekötő gázvezetéken a tesztüzem, pedig az érintett kapacitásokat már meghirdette a cső magyarországi szakaszáért felelős Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT). A késlekedés okára a társaságtól lapzártánkig nem kaptunk választ, kereskedői forrásból azonban felhívták lapunk figyelmét: hiányzik az MGT honlapjáról az az informatikai platform, amelyen a kereskedők rögzíthetik kapacitásigényeiket. A magyar-szlovák tranzitvezetéken a hivatalos bejelentés szerint júliusban kellett volna indulnia a tesztnek, de úgy tudjuk, hogy a legelső dátum március volt.

Az MGT-n kívül lehetne probléma persze a szlovákiai rendszerüzemeltetőnél, az Eustreamnél vagy a hazai nagynyomású hálózatot irányító FGSZ-nél is, de mindkét helyen arról tájékoztatták a Világgazdaságot, hogy a maguk részéről készen állnak. Az Eustream szóvivője, Vahram Chuguryan azt válaszolta, a próbaszállítás a részükről bármelyik pillanatban elindítható. Magyar partnereik egyébként biztosították őket arról, hogy az éles üzem is elindulhat 2015. január 1-jén. Az ekkortól igénybe vehető kapacitásokat az Eustream és az MGT is hirdeti a honlapján. Az Eustream több érdeklődőt regisztrált a vezeték lehetséges használójaként, de a szóvivő még nem közölhetett róluk részleteket.

Az FGSZ Vecsés 4 hálózati pontja – ott végződik az összekötő vezeték – szintén üzemkészen várja a gázt. A társaság rendszerében december 1-re rögzítették a szállítások megkezdéséhez szükséges rendszerhasználói kapacitásokat is, mindazonáltal a tesztszállítások megindításáról nem tájékoztatták őket sem az érintett rendszerhasználók, sem a csatlakozó rendszerüzemeltető. (Az FGSZ által építendő Városföld-Győr vezetékről a közelmúltban Siófokon rendezett gázkonferencián felmerült, hogy elvileg kiválthatná a Déli Áramlat egy szakaszát. Lefektetésének engedélyezését azonban éppen a Déli Áramlat tervei miatt halasztotta későbbre a MEKH, de az orosz Gazprom is ragaszkodik hozzá, hogy 50 százaléka legyen a Déli Áramlat minden szakaszában.)

A magyar-szlovák interkonnektor üzembe helyezésével újabb irányból és újabb mennyiségű gáz érkezhet Magyarországra, ami nagyobb versenyt, ezzel alacsonyabb árakat is ígér. Ez azonban rossz hír azoknak az importőröknek, amelyek lekötötték a nyugat felőli behozatalt lehetővé tévő HAG vezeték kapacitásait, mert a rivális útvonal megjelenésével leértékelődik az ebből adódó pozíciójuk. E csövön jellemzően olcsóbb gáz hozható be, mint kelet felől, jelenleg mégis csak harmadannyi gáz érkezik be rajta az országba, mint amennyire a vezeték fizikailag képes. Mellesleg, nincsenek csúcsra járatva a kelet felőli importkapacitásaink sem.

Nullára csökkent a gáz betárolása

A nemzeti fejlesztési miniszter szerint akkor mehet újból gáz Magyarország felől Ukrajnába, ha megteltek a tárolóink. Amikor Seszták Miklós ezt bejelentette, már a negyedik napja 59,3 százalékon stagnált a Magyar Földgáztároló Zrt. létesítményeinek töltöttsége a növekvő kitárolás és a csökkenő betárolás miatt. Azóta már csökken is a mennyiség, a töltöttség pedig egyre közelebb kerül az 58 százalékhoz. A múlt péntektől vasárnapig egyetlen molekula gázt sem spájzoltatott be senki, viszont november 25. óta naponta háromszor annyi gázt vesznek ki, mint az előző héten.


Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.