BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ma lépi át a kilencmilliós határt a budapesti reptér

A Malév 2012-es csődje után nagy tervekkel jelentkező Ryanair-nek mára mérséklődött az étvágya, de jövőre erősítené budapesti pozícióját. A Budapest Airport profitál a fapados cégek versenyéből.

Ma köszöntik a 9 milliomodik utast a budapesti reptéren, ez rekordnak számít. Tavaly mindössze 8,5 millió utas fordult meg a Budapest Airport terminálján. Az utasforgalom mellett a repülőgépmozgások (fel- és leszállások) száma is nőtt 2014-ben, igaz, szerényebb mértékben: egész évre vetítve pedig 2,7 százalékkal több repülőgép fordult meg Budapesten.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a légitársaságok még tovább tudták javítani a hatékonyságukat, vagyis a repülőgépek telítettségét, ami átlagosan 76,5 százalék volt novemberben. Nemzetközi összehasonlításban a Budapest Airport forgalma idén jóval az európai átlag felett növekszik, messze megelőzve a régió többi repülőterét (Bécs, Prága, Varsó), ahol a bővülés mértéke 1-3 százalék közötti, vagy éppen csökken. Bécsben novemberben 1,5 százalékos csökkenés mellett is 1,6 millió utast regisztráltak, ennek oka elsősorban az ukrajnai válság. A varsói Chopin reptérnek ugyan jól sikerült a november, hiszen 746 ezer utas járt náluk, ami 7,1 százalékos növekedést jelent, az idén mért 9,8 millió utas ugyanakkor kevesebb, mint tavaly.

A varsói reptérnek idén az okozta a legnagyobb problémát, hogy kivonult a Ryanair, Budapesten szerencsére erről nincs szó. Európa legnagyobb fapados társasága idén már 80,6 millió utasnál tart, ehhez pedig a magyar piac is hozzájárult, még ha csekély mértékben is. Az ír diszkont légitársaság
a Malév 2012-es csődje után még nagy ambíciókkal jelent meg, Michael O’Leary vezérigazgató azt jósolta, hogy a Wizz Air nem fog tudni versenyre kelni velük sem árakban, sem költségekben, sem pedig pontosságban. A budapesti versenyt azonban egyelőre nem nyerte meg a Ryanair, bár újra erősíteni próbálják a pozícióikat. Tegnapi bejelentéseik szerint jövő nyártól heti négy alkalommal repülnek majd Athénba, nyolc már meglévő útvonalon pedig sűrítik a járatokat. A nyári menetrendben ezzel 15-re nő a Budapestről elérhető célállomások és 86-ra emelkedik a heti járatpárok száma. A légitársaság 2015-ben évi 1,3 millió utassal számol a budapesti bázison. A nemzeti légitársaság csődje után még 30 útvonallal jelentek meg és 2,4 millió utas volt a cél. Számításaik szerint 2019-ig 40 százalékkal, 116 millióra nő az éves utasforgalmuk Európában. Régiónkban viszont nehezen boldogul a Wizz Air társasággal. A magyar gyökerű cég nemrég bejelentette nyári menetrendjét: Hurghada, Lisszabon, Maastricht és az olaszországi Algheró az új desztináció, de sűríti járatait például Londonba is. Összesen 39 útvonalat üzemeltetnek majd 22 országba a budapesti reptérről, az itteni bázis (amely jövőre már kilenc gépes lesz) 2,4 millió utassal büszkélkedhet, ami közel 30 százalékos piaci részesedést jelent. Idén összesen mintegy 16 millió utast szállíthatnak, ez 3 millióval haladja meg a 2013-as rekordot.

Hasított a British Airways

Több utast szállítottak Európa legnagyobb légitársaság-csoportjai novemberben, mint az előző év azonos időszakában, de a teljesítmény igen eltérő: a British Airways és az Iberia jelentősen, az Air France-KLM és a Lufthansa csak minimálisan növelte utasai számát. Az International Airlines Group (IAG) kötelékébe tartozó British Airways, Iberia és a diszkont Vueling novemberben 5,7 millió utast szállított. A német Lufthansa-csoport ebben az időszakban 7,9 millió utast kezelt, a francia-holland Air France-KLM is csupán 0,5 százalékkal tudta csak növelni utasainak számát.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.