Ma köszöntik a 9 milliomodik utast a budapesti reptéren, ez rekordnak számít. Tavaly mindössze 8,5 millió utas fordult meg a Budapest Airport terminálján. Az utasforgalom mellett a repülőgépmozgások (fel- és leszállások) száma is nőtt 2014-ben, igaz, szerényebb mértékben: egész évre vetítve pedig 2,7 százalékkal több repülőgép fordult meg Budapesten.
Ez egyben azt is jelenti, hogy a légitársaságok még tovább tudták javítani a hatékonyságukat, vagyis a repülőgépek telítettségét, ami átlagosan 76,5 százalék volt novemberben. Nemzetközi összehasonlításban a Budapest Airport forgalma idén jóval az európai átlag felett növekszik, messze megelőzve a régió többi repülőterét (Bécs, Prága, Varsó), ahol a bővülés mértéke 1-3 százalék közötti, vagy éppen csökken. Bécsben novemberben 1,5 százalékos csökkenés mellett is 1,6 millió utast regisztráltak, ennek oka elsősorban az ukrajnai válság. A varsói Chopin reptérnek ugyan jól sikerült a november, hiszen 746 ezer utas járt náluk, ami 7,1 százalékos növekedést jelent, az idén mért 9,8 millió utas ugyanakkor kevesebb, mint tavaly.
A varsói reptérnek idén az okozta a legnagyobb problémát, hogy kivonult a Ryanair, Budapesten szerencsére erről nincs szó. Európa legnagyobb fapados társasága idén már 80,6 millió utasnál tart, ehhez pedig a magyar piac is hozzájárult, még ha csekély mértékben is. Az ír diszkont légitársaság
a Malév 2012-es csődje után még nagy ambíciókkal jelent meg, Michael O’Leary vezérigazgató azt jósolta, hogy a Wizz Air nem fog tudni versenyre kelni velük sem árakban, sem költségekben, sem pedig pontosságban. A budapesti versenyt azonban egyelőre nem nyerte meg a Ryanair, bár újra erősíteni próbálják a pozícióikat. Tegnapi bejelentéseik szerint jövő nyártól heti négy alkalommal repülnek majd Athénba, nyolc már meglévő útvonalon pedig sűrítik a járatokat. A nyári menetrendben ezzel 15-re nő a Budapestről elérhető célállomások és 86-ra emelkedik a heti járatpárok száma. A légitársaság 2015-ben évi 1,3 millió utassal számol a budapesti bázison. A nemzeti légitársaság csődje után még 30 útvonallal jelentek meg és 2,4 millió utas volt a cél. Számításaik szerint 2019-ig 40 százalékkal, 116 millióra nő az éves utasforgalmuk Európában. Régiónkban viszont nehezen boldogul a Wizz Air társasággal. A magyar gyökerű cég nemrég bejelentette nyári menetrendjét: Hurghada, Lisszabon, Maastricht és az olaszországi Algheró az új desztináció, de sűríti járatait például Londonba is. Összesen 39 útvonalat üzemeltetnek majd 22 országba a budapesti reptérről, az itteni bázis (amely jövőre már kilenc gépes lesz) 2,4 millió utassal büszkélkedhet, ami közel 30 százalékos piaci részesedést jelent. Idén összesen mintegy 16 millió utast szállíthatnak, ez 3 millióval haladja meg a 2013-as rekordot.
Hasított a British Airways
Több utast szállítottak Európa legnagyobb légitársaság-csoportjai novemberben, mint az előző év azonos időszakában, de a teljesítmény igen eltérő: a British Airways és az Iberia jelentősen, az Air France-KLM és a Lufthansa csak minimálisan növelte utasai számát. Az International Airlines Group (IAG) kötelékébe tartozó British Airways, Iberia és a diszkont Vueling novemberben 5,7 millió utast szállított. A német Lufthansa-csoport ebben az időszakban 7,9 millió utast kezelt, a francia-holland Air France-KLM is csupán 0,5 százalékkal tudta csak növelni utasainak számát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.