Jövőre indulhat a magyarországi magyar-román villanymozdonygyártás, 2016-ban pedig már el is készülhet az első jármű a craiovai Softronic mozdonygyár vezérigazgatójának bejelentése szerint. Ionel Ghita tegnap szándéknyilatkozatot írt alá cége leendő magyarországi gyártópartnere, a LAC Holding elnök-vezérigazgatójával. Horváth László elmondta, hogy a mintegy 50 vállalatot tömörítő LAC legjelentősebb cége éppen egy magánvasút társaság, amely már korábban is vásárolt Trans Montana típusú mozdonyt a Softronictól. Egy tárgyalássorozatuk derekán a romániai eladó jelezte, hogy nyitott a mozdonyok magyarországi összeszerelésére, később az itteni gyártására is. „Az előzetes gazdaságossági számítások alapján óriási fantázia van a magyarországi mozdonygyártás újraindításában. Egy ilyen jármű feleannyiba kerül, mint egy hasonló tudású, más gyártótól származó termék” – mondta Horváth László. (A LAC most 2,5-3 millió euróért vesz egy példányt, máshol 4,5-5 milliót kellene fizetnie.)
A fiatal Softronic eddig 25 új mozdonyt gyártott, de mérnökei és dolgozói 1990 több ezer vontatóeszköz előállításában vettek részt. Ionel Ghita tájékoztatása szerint e 25 mozdonynak a nagy része éppen Magyarországon fut. 25-15 kilovoltos rendszerrel működnek, de az itt gyártandó Trans Montanáknak – magyar mérnökök bevonásával – két év alatt kifejleszthető egy olyan, 3 kilovoltos változata is, amely Szlovákia, Lengyelország és Csehország sínjein is futhat.
A hazai gyártásról 2015 márciusában, áprilisában születhet meg a végső megállapodás, addigra meglesz az üzleti terv is. Mivel még sok kérdés nyitott, Horváth László csak kevés részletet tudott mondani a Világgazdaságnak. Az például már eldőlt, hogy a beruházásra létrehozandó vegyes vállalatban a Softronicnak 51 százaléka lesz, a LAC-nak 49. Helyszínként több telephelyet vizsgálnak, de ezeket az elnök-vezérigazgató üzleti okokból nem nevezte meg, és nem fedte fel a magyarországi Trans Montana várható, majdani árát sem. Ez utóbbihoz azonban adott annyi fogódzót, hogy az itteni gyártás melletti érvként a Made in Hungary felirattal elérhető, 20-30 százalékkal magasabb mozdonyárat jelölte meg.
Tájékoztatása szerint induláskor évi 5 mozdony készülne, a darabszámot a piaci igények szerint bővítenék. Kezdetben csak összeszerelés, később már gyártás is folyna az egyelőre meg nem határozott telephelyen, és lesz magyar-román munkamegosztás is. Az együttműködés következő szakaszában a leginkább áruszállításra használt mozdonyok szekrényeinek és forgóvázainak gyártása is fokozatosan a magyarországi helyszínre települ. A munkába a vegyes vállalat be szeretné majd vonni az arra nyitott, hazai alvállalkozókat is.
A járműveket elsősorban Közép-Európában és Észak-Afrikában szeretnék értékesíteni. Azt a feltevésünket viszont elutasította Horváth László, hogy a LAC Holding idővel maga is vontatási szolgáltatást akarna kínálni, a MÁV-Startban olvasztott MÁV-Trakció mintájára, annak kis riválisaként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.