BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar–román mozdonygyártás indulhat

Jövőre indulhat a magyarországi magyar-román villanymozdonygyártás, 2016-ban pedig már el is készülhet az első jármű a craiovai Softronic mozdonygyár vezérigazgatójának bejelentése szerint. Ionel Ghita tegnap szándéknyilatkozatot írt alá cége leendő magyarországi gyártópartnere, a LAC Holding elnök-vezérigazgatójával. Horváth László elmondta, hogy a mintegy 50 vállalatot tömörítő LAC legjelentősebb cége éppen egy magánvasút társaság, amely már korábban is vásárolt Trans Montana típusú mozdonyt a Softronictól. Egy tárgyalássorozatuk derekán a romániai eladó jelezte, hogy nyitott a mozdonyok magyarországi összeszerelésére, később az itteni gyártására is. „Az előzetes gazdaságossági számítások alapján óriási fantázia van a magyarországi mozdonygyártás újraindításában. Egy ilyen jármű feleannyiba kerül, mint egy hasonló tudású, más gyártótól származó termék” – mondta Horváth László. (A LAC most 2,5-3 millió euróért vesz egy példányt, máshol 4,5-5 milliót kellene fizetnie.)

A fiatal Softronic eddig 25 új mozdonyt gyártott, de mérnökei és dolgozói 1990 több ezer vontatóeszköz előállításában vettek részt. Ionel Ghita tájékoztatása szerint e 25 mozdonynak a nagy része éppen Magyarországon fut. 25-15 kilovoltos rendszerrel működnek, de az itt gyártandó Trans Montanáknak – magyar mérnökök bevonásával – két év alatt kifejleszthető egy olyan, 3 kilovoltos változata is, amely Szlovákia, Lengyelország és Csehország sínjein is futhat.

A hazai gyártásról 2015 márciusában, áprilisában születhet meg a végső megállapodás, addigra meglesz az üzleti terv is. Mivel még sok kérdés nyitott, Horváth László csak kevés részletet tudott mondani a Világgazdaságnak. Az például már eldőlt, hogy a beruházásra létrehozandó vegyes vállalatban a Softronicnak 51 százaléka lesz, a LAC-nak 49. Helyszínként több telephelyet vizsgálnak, de ezeket az elnök-vezérigazgató üzleti okokból nem nevezte meg, és nem fedte fel a magyarországi Trans Montana várható, majdani árát sem. Ez utóbbihoz azonban adott annyi fogódzót, hogy az itteni gyártás melletti érvként a Made in Hungary felirattal elérhető, 20-30 százalékkal magasabb mozdonyárat jelölte meg.

Tájékoztatása szerint induláskor évi 5 mozdony készülne, a darabszámot a piaci igények szerint bővítenék. Kezdetben csak összeszerelés, később már gyártás is folyna az egyelőre meg nem határozott telephelyen, és lesz magyar-román munkamegosztás is. Az együttműködés következő szakaszában a leginkább áruszállításra használt mozdonyok szekrényeinek és forgóvázainak gyártása is fokozatosan a magyarországi helyszínre települ. A munkába a vegyes vállalat be szeretné majd vonni az arra nyitott, hazai alvállalkozókat is.

A járműveket elsősorban Közép-Európában és Észak-Afrikában szeretnék értékesíteni. Azt a feltevésünket viszont elutasította Horváth László, hogy a LAC Holding idővel maga is vontatási szolgáltatást akarna kínálni, a MÁV-Startban olvasztott MÁV-Trakció mintájára, annak kis riválisaként.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.