Cégvilág

Teltház dupla áron is: Ingyen éjszakák után szilveszteri áremelés

Bár a KSH szerint növekszik a téli hónapok súlya a hazai turizmusban, a szállodák mégis ingyen éjszakákkal próbálják élénkíteni a gyér forgalmat. Szilveszterkor viszont jelentős áremeléssel is garantált az átlag feletti kihasználtság

Idén sem okoz problémát a szállodai szobák megtöltése szilveszterkor, ellenben az ünnep kivételével még úgy is minimum félig üresen konganak a hotelek a téli hónapokban, hogy akciós ajánlatokkal bombázzák a potenciális vendégeket itthon és külföldön. A Világgazdaság által megkérdezett hévízi, hajdúszoboszlói és budapesti szállodák is optimistán várják december 31-ét, ugyanis ilyenkor szinte garantált, hogy az átlagosnál jobb telítettséget érhetnek el. „Jelen állas szerint vidéken is és a fővárosban is teltházasak lesznek a szállodáink” – közölte lapunkkal a Danubius.

A külföldiek főleg a budapesti, míg a magyarok a vidéki szállodákat töltik meg. A szobákat ilyenkor akár dupla áron is értékesíteni lehet. Egy hévízi négycsillagos szállodában 3 éjszaka minimum 120 ezer forintba kerül szilveszterkor (ez 10 ezer forinttal drágább, mint egy évvel ezelőtt), a két ünnep között viszont már 68 ezer forintért is megkaphatjuk ugyanazt a szobát. Igaz, a szilveszteri csomagban több szolgáltatás, például sztárfellépő is tartozik. Már 2012-ben is megfigyelhető volt, hogy egyre népszerűbbek a kisebb vendégházak és panziók a karácsonyi és szilveszteri időszakban, és jól látható az is, hogy a klasszikus wellness pihenés mellett folyamatosan nő az aktív kikapcsolódást kereső utazók száma.

Az elmúlt években amúgy Hajdúszoboszló nyerte a szilveszteri népszerűségi versenyt, a további sorrend: Eger, Budapest, Gyula, Hévíz volt a szallas.hu szerint. „Az árak nem önmagunkban, hanem a kínált szolgáltatásokkal együtt érvényesek. Tapasztalataink szerint a felhasználók a legjobb ár-érték arányú szállásokat keresik. Így amennyiben egy település szolgáltatásaiban tudja például az idegenforgalmi adók jelentette ártöbbletet kompenzálni, akkor a turisták előnyben fogják részesíteni” – mondta lapunknak Szigetvári József, szallas.hu ügyvezetője.

A három napig tartó teltház azonban nehezen kompenzálja az amúgy országosan bőven 50 százalék alatti kihasználtságot a téli hónapokban. Nem véletlen, hogy jelenleg már teljes fordulatszámra kapcsolt a Magyar Turizmus Zrt. hagyományos téli forgalomélénkítő kampánya, amihez több mint ötven szálloda csatlakozott. Ennek lényege, hogy akik kettő vagy három éjszakára foglalnak szállást, azok egy további ingyenes éjszakát kapnak ajándékba. A tavalyi akció közel 125 ezer többlet vendégéjszakát generált, a legtöbben Olaszországból, Németországból és az Egyesült Királyságból érkeztek.

"A szezonalitás a Balatonnál és a Tisza-tónál volt a legerősebb 2013-ban, abban a két régióban, amelyek turisztikai kínálatukból adódóan leginkább függnek az időjárástól. Ezekben a térségekben az eltöltött éjszakák közel felét a főszezonban regisztrálták” – közölte a KSH. Budapest esetében kevésbé koncentrálódik a forgalom a nyári hónapokra. Összességében a KSH szerint az utóbbi évek idegenforgalmának havonkénti alakulását a nyári hónapok némiképp csökkenő súlya, és ezzel párhuzamosan a főszezonon kívüli hónapok erősödése jellemezte. Azért arról nincs szó, hogy megoldódott volna a hazai turisztikai ágazat szezonalitási problémája: 2013 decemberében 1,3 millió vendégéjszakát regisztráltak a kereskedelmi szálláshelyeken (ezen fele-fele arányban osztoztak a belföldi és a külföldi vendégek), míg idén augusztusban 3,8 millió volt ez a szám.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek