A vevő 6,5 millió eurót (mintegy kétmilliárd forintot) fizet a nem uniós forrásból finanszírozott vásárlás során a tendergyőztes ausztriai személyszállító vasúttársaságnak. Zaránd György, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója októberben még arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy az ausztriai mellett németországi ajánlat is volt az 55 használt kocsi szállítására.
Az ÖBB 49 olyan betétkocsit és 6 vezérlőkocsit ad el a MÁV-Startnak, amelyek alkalmasak a legalább 140 kilométeres óránkénti sebességre. A hazai pályákon megengedett, legnagyobb sebesség ma egy-egy szakaszon 160 kilométer óránként. Vannak 140 és 120-as, 100 kilométeres szakaszok is, a mellékvonalakon pedig ezeknél jóval alacsonyabb a megengedett sebesség. Az új kocsik tárcsás fékkel és központi ajtózárással rendelkeznek. A betétkocsiknak legalább 72, a vezérlőkocsiknak legalább 44 ülőhelyeseknek kell lenniük, az utóbbiakban legalább 6 kerékpárnak is el kell férnie. A MÁV-Start mozdonyaival való együttműködést a most beszerzendő kocsik távvezérlési rendszere biztosítja.
A mostani beszerzés csak az egyik eleme a MÁV-Start mintegy 2200 kocsis vasúti kocsi állománya feljavításának. A társaság 2013-ban indított egy nagyobb programot, amelynek során rendbe hozza és korszerűsíti a kocsik belsejét, bizonyos részeket pedig teljes egészében kicserél. Ez nem teljes felújítás, de növeli az utazás kényelmét és szolgáltatás színvonalát. Az idén erre még több pénzt költ a tavalyinál Zaránd György korábbi közlése szerint.
Kedvező esetben az idén megkezdődik 48 IC+ vasúti kocsi szolnoki gyártása is úgy, hogy a gyártás során fokozatos nő a hazai beszállítás aránya.
Ehhez azonban még szükség van a már az üzembe helyezett, két kocsi 250 ezer kilométeres futás utáni utasforgalmi próbájának az eredményére, és a hazai után, nagyjából 2015 közepén meg kell szerezni az IC+ok nemzetközi forgalmi engedélyét. Hátra vannak a MÁV-on belüli és tulajdonosi döntések, és gondoskodni kell a finanszírozásról is. Mivel egyes berendezések szállítási ideje elég hosszú – a forgóvázé például 12-14, a fékeké 6-8 hónap –, az engedély megszerzésétől és a finanszírozás megszervezésétől számítva 16-18 hónap múlva elkészülhet az első kocsi.
A saját előállítású kocsik 20-25 százalékkal ígérkeznek olcsóbbnak a piacról beszerezhetőknél, részben, mert nyereséget nem számolna el rá a gyártó. Az IC+ kocsinak lesz egy hazai Intercity vonalakra kifejlesztett változata is, a mostani, már leromlott állapotú Intercity-ket pedig az alacsonyabb osztályú, például a távolsági vonalakon fogja használni a MÁV-Start az úgynevezett lépcsőzetes kocsi-gazdálkodás során. A társaság mindig a már a legalacsonyabb osztályú használt járműveket vonja ki a forgalomból. Egy tavaly novemberi kormányhatározat alapján a MÁV-Start 6-15 villamos motorvonatra is kiírhat tendert.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.