Cégvilág

Több pénz az országimázsra

Hozzányúlna a turisztikai marketing finanszírozási rendszeréhez a Nemzetgazdasági Minisztérium. A 2014-2020-as időszakban ugyanis az uniós forrásokat erre a célra is fel lehet majd használni, információink szerint a gazdasági tárcánál azon dolgoznak, hogy ezzel a pénzzel ne csak a Magyar Turizmus Zrt., hanem a helyi turisztikai szervezetek (TDM) is gazdálkodhassanak. Ennek részletei még nem ismertek, de eseti jelleggel az ilyen szervezetek már eddig is pályázhattak uniós forrásokra. „Mi most azon dolgozunk, hogy a készülő turizmustörvényben a TDM-ek stabil finanszírozását látogatói vagy turisztikai hozzájárulásból biztosítsák” – mondta lapunknak Semsei Sándor, a TDM Szövetség elnöke.

Ez egy régi adónem visszaállítását jelentené, hiszen a kilencvenes évek elejétől 2001-ig létezett turisztikai hozzájárulás, ezt a turizmusban érdekelt vállalatok fizették. (A látogatói hozzájárulást a belépőjegyek után kellene fizetni.)

Jelenleg mindössze 4,9 milliárd forint szerepel a 2015-es költségvetés turisztikai célelőirányzat rubrikájában – Ausztria mintegy tízszer nagyobb működési és marketingcélú forrással rendelkezik.

„A legfrissebb, első 11 havi adatok szerint az ágazat teljesítménye a 2013-as után ismét kétszámjegyű bővülést mutat” – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy tegnapi sajtótájékoztatón. Úgy fogalmazott: emelkedtek a jövedelmek, ezért a magyar családok többet tudtak költeni. Tavaly nőtt az ágazatban dolgozók száma – emelte ki Varga –, az összes magyarországi foglalkoztatott több mint 11 százaléka ma az idegenforgalomban vállal munkát.

A KSH adatai szerint november végéig összesen 22,7 millió vendégéjszakát regisztráltak a hazai kereskedelmi szálláshelyeken, ez pedig már megegyezik a 2013-as egész éves eredménnyel. (A belföldiekre jutó 11,1 millió vendégéjszaka is meghaladta a 2013-ban mért 10,8 milliót.) A szállodák szobakihasználtsága 2014 novemberében átlagosan mintegy 49 százalékos volt, a szálláshelyek vendégforgalma 3,3 százalékkal emelkedett.

Rossz hír, hogy a német, az osztrák és az orosz vendégéjszakák száma is csökkent, amit viszont főleg a brit, az amerikai és a cseh vendégek kompenzáltak, ezek napi költése ráadásul meghaladja a spórolós németekét és osztrákokét.

A kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 15 296 forint volt novemberben, míg a szállásdíjbevétel elérte 13 milliárd forintot. A SZÉP-kártya kevésbé pörgette a turizmust: a kártyatulajdonosok 815 millió forintot költöttek vele, míg tavaly ilyenkor 980 millió forintot.

Csúcsra járt a reptér

A Budapest Airport 2014-ben 9,1 millió utast szolgált ki, ami 7,5 százalékos növekedést jelent 2013-hoz képest, és abszolút rekordnak számít.

A reptéri cég közlése szerint a légitársaságok átlagos kihasználtsági mutatója szintén rekordszintre, 79 százalékra emelkedett. Az előrejelzések 2015-re további növekedést vetítenek elő, akár 9,6 millió utast is elérheti a forgalom. Idén több mint 5 milliárd forintot fordítanak beruházásokra: a Wizz Air számára új repülőgép-karbantartó hangárt építenek. Nyártól pedig ismét lesz hosszú távú, transzatlanti járat a kanadai Air Transat légitársaság révén.

A reptéri cég közlése szerint a légitársaságok átlagos kihasználtsági mutatója szintén rekordszintre, 79 százalékra emelkedett. Az előrejelzések 2015-re további növekedést vetítenek elő, akár 9,6 millió utast is elérheti a forgalom. Idén több mint 5 milliárd forintot fordítanak beruházásokra: a Wizz Air számára új repülőgép-karbantartó hangárt építenek. Nyártól pedig ismét lesz hosszú távú, transzatlanti járat a kanadai Air Transat légitársaság révén. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek