A Wizz Air Holding tegnap megint bejelentette, hogy az első negyedévben szándékában áll bevezetni a részvényeit a londoni tőzsdére. A magyar gyökerű fapados légitársaság mintegy 46 milliárd forint (150 millió euró) bevételt remél a kibocsátástól. Tavaly májusban már hasonló szituációban volt a cég, de akkor a befektetői környezet romlása miatt felfüggesztették az akciót. Váradi József vezérigazgató szerint mára stabilabb és kiegyensúlyozottabb lett a szektor, ezért látták újra alkalmasnak az időpontot. Úgy látják, hogy igazából még jól is jártak a közel egy éves halasztással, mert 2014-ben túlteljesített a cég, javult a likviditásuk. A tőkeigényük is kisebb lett, hiszen tavaly még 200 millió euróval terveztek. „Új távlatok nyílnak meg előttünk. Könnyebb lesz tőkéhez jutni, a pénzügyi stabilitásunk erősödik és a hitelképességük is javul. De nem akarjuk feltétlenül elkölteni a befolyó tőkét. Minden fapados légitársaság korábban és gyengébb számokkal lépett tőzsdére” – fogalmazott a vezérigazgató a tegnapi videokonferencián. A részvények 20 százalékát tervezik majd piacra vinni. A londoni bevezetést Váradi József azzal indokolta, hogy az a világ egyik legnagyobb tőzsdéje, amely jelentős hozzáférést biztosít a tőkéhez. A budapesti fel sem merült. Lapunk kérdésre elmondta: a jegyzési könyveket a Barclays, a Citigroup és a JPMorgan pénzintézetek vezetik, a kibocsátás főszervezőjeként pedig a Nomura működik közre. Lesz másodlagos kibocsátás is, a megmaradó magyar hányadról pedig még korai beszélni. „Minden olajár mellett jól tudunk teljesíteni” – szögezte le.
Éves bevételük már meghaladja az 1 milliárd eurót és a működési profit is 38 százalékkal növekedett. Tavaly 15,8 millió utast szállítottak, amely 17 százalékos utasszám-növekedést jelent. Bevételeiknek 91 százaléka az Európai Unióból származik, de a keleti terjeszkedés lehetőségeit is folyamatosan vizsgálják. Jelenleg húsz bázisuk van (legutóbb Kassán telepedtek le, budapesti flottájuk pedig 9 gépes), de 38 országban már 360 útvonalon repülnek. Éppen tegnap jelentették be azt is, hogy a Göteborg City repülőtér tartós bezárása miatt véglegesen a közeli Göteborg Landvetter repülőtérre költöznek, ahonnan Belgrádba, Budapestre, Gdanskba, Szkopjéba, Tuzlába és Varsóba van járat.
A Wizz Air flottája jelenleg 54 Airbus A320 típusú repülőgépből áll, de fokozatosan nagyobbra, A321-re váltanak. Mivel ez plusz ötven ülést jelent (180 helyett 230 szék), ezért csökken az egy székre jutó költség. Úgy kalkulálnak, hogy a régióban még sokáig növekedhet az egy lakosra jutó utazások száma, jók a növekedési kilátások, amiből a régióra jellemző alacsony jövedelmek miatt az olcsó fapados légitársaságok sokkal jobban profitálhatnak a gyengélkedő hagyományos légicégeknél.
A Daily Telegraph már 2007-ben cikkezett arról, hogy sorban állnak az angol bankházak a Wizz Air előtt. Sikere titkaként pedig azt említik, hogy a Ryanair előtt látta meg a kelet-közép-európai munkavállalók ingázásában rejlő üzleti lehetőséget. A Malév repülési jogainak megszerzése is beváltotta a cég reményeit. Az időzítés most is kulcskérdés. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség 2015-re 25 milliárd dollárra becsülte a légitársaságok profit-előrejelzését, az utasforgalomban pedig 7 százalékos bővülést vár.
A Ryanair sokallja a budapesti költségeket
„A Wizz Air már sokszor bejelentette, hogy tőzsdére megy” – válaszolta lapunk kérdésre David O’Brien, a Ryanair kereskedelmi igazgatója. Szerinte az olajár rövidtávon a gyengébb légitársaságoknak is nyereséget termelhet. Budapesten nem kívánnak felesleges és nem gazdaságos versenybe bocsátkozni a Wizz Air-rel, mert a Budapest Airport magas költségszintje gátolja a fejlődésüket. Inkább a spanyol, a brit és az olasz piac a fontos számukra. Idén 100 millió utassal számolnak, ehhez a budapesti reptér 15 útvonalon 1,3 millióval járulhat hozzá. Nagyságrendileg a litván piacról is ennyivel kalkulálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.