Cégvilág

Hétfőn még ünnepelt az Airbus

Nem tartott sokáig az Airbus ünnepe. Pedig hétfőn még ünnepeltek a cégnél, hiszen átadták a 9 ezredik repülőgépüket, ebből mintegy 6500 darab a tegnap lezuhant A320-as típus. Vagyis az európai gyártó leggyakoribb típusáról van szó, amely számos légitársaság flottájában megtalálható – ilyennel repül például a Wizz Air is. Elsősorban rövid és középtávú utakra használják, két hajtóműves, egyfolyosós, keskeny törzsű. Barcelona és Düsseldorf között heti 12 járatot közlekedtet a Germanwings, amely a düsseldorfi repülőtér egyik legnagyobb légitársasága. A társaságnál működő gépek átlagéletkora 9 év, ám a tegnap lezuhant Airbus már 24 éves volt.

Az Airbus az elmúlt tíz évben megduplázta az átadott gépek számát, most évi mintegy hatszáz gép gördül le a toulouse-i székhelyű cég végösszeszerelő soráról. A repülőgépgyártó 2014-ben 60 milliárd euró árbevételt ért el, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményük 6,1 milliárd euró, a nettó jövedelem pedig 2,3 milliárd euró lett. 2014. december 31-ével a csoport rendelésállományának értéke 857,5 milliárd eurót tett ki. Az Airbus árfolyama a korábbi közel 61 eurós szintről 59 euró alá zuhant a katasztrófa hírére, de délutánra újra 60 euró fölé erősödött.

A látszat ellenére a repülőgép még mindig biztonságos: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint 2014-ben biztonságosabb volt a légiközlekedés az egy évvel korábbihoz képest. Tavaly 1 millió repülésre 0,23 áldozat jutott, szemben a 2013-as 0,41-gyel. Összesen 12 halálos baleset történt az év során, ezekben 641-en vesztették életüket, míg az ötéves átlag 19 balesetben 517 áldozat.

Utoljára tavaly decemberben Indonéziában szenvedett halálos balesetet egy Airbus A320-as, az Indonéziából Szingapúrba tartó AirAsia-járat 162 emberrel a fedélzetén a Jávai-tengerbe zuhant a szélsőséges időjárási körülmények miatt.

Airbus Germanwings katasztrófa repülő Wizz Air Lufthansa A320
Kapcsolódó cikkek