Technikailag már csődbe került a Malaysia Airlines – jelentette be tegnap a maláj nemzeti légitársaság vezérigazgatója, Christoph Müller, aki június 1-től vette át a cég vezetését.

A teljesítmény visszaesése jóval a 2014-es események előtt kezdődött – tette hozzá Müller, emlékeztetve a légitársaságot ért katasztrófákra. Tavaly márciusban az Indiai-óceán fölött 239 utassal eltűnt az MH370-es járat – sorsáról azóta se tudni semmit –, négy hónappal később pedig a 298 utast szállító MH17-et lőtték le máig tisztázatlan körülmények között Ukrajna fölött. A maláj állam ezt követően államosította az addig biztonságosnak számító, elismerten jó fedélzeti szolgáltatásokat nyújtó légitársaságot, amely a megelőző tíz évben már egy sor átszervezésen ment át.

A hároméves átszervezési programra készülő új vezérigazgató közölte, hogy a most húszezres létszámból 14 ezer főnek “ajánlottak munkát” – erre két héten belül kell válaszolniuk –, azaz 6 ezer munkahelyet megszüntetnek. Müller hozzátette: arra számítanak, hogy nem mindenki fogja elfogadni a lehetőséget, tudják, hogy más társaságok is megkeresték a gépek személyzetét (a katasztrófák után más társaságok újjáélesztették Kuala Lumpur-i járatukat, a térségen belüli forgalomban pedig az ázsiai fapadosok erősítettek). A csődhelyzet nem veszélyezteti a légitársaság működését – hangsúlyozta a vezérigazgató –, minden járat menetrend szerint közlekedik. A brand megújítását idén szeptemberre tervezik, azt nem tudni, hogy ez névváltoztatással is együtt jár-e majd.

A maláj légitársaság nem az első, ahol Christoph Müller rendet tehet: a szakmában a BBC szerint csak Terminátorként emlegetett szakember korábban az ír Aer Lingus, a belga Sabena, illetve a német Lufthansa átszervezésében is jelentős létszámleépítésekkel járó programokat vezényelt le.