BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eddig nem látott gyűjtemény a Kieselbachnál

„Őszintén szólva” – egy válságban született gyűjtemény címmel nyílt tárlat a Kieselbach Galériában. A nyár végéig látható kiállítás a műalkotások bemutatásán túl megmutatja, a válság ideje alatt sem szűnt meg az építkezés, akadt, aki ebben az időben is létre tudott hozni egy fontos kollekciót.

A vásárlók ugyan csendesebbek voltak, de ha valakinek lehetősége, bátorsága és szeme volt hozzá, akkor a felbomló gyűjteményekből el tudott hozni fő műveket, néha magas, a jelen helyzetben akár őrültségnek tűnő összegekért, de könnyen elképzelhető, hogy a közeljövő történései visszaigazolják majd a döntéseket. Sok kép felismerhető az elmúlt évek aukcióiról is, bizonyítva, nem mindenki állt le a vásárlással.

A július 21-én bemutatott kollekciót egy fiatal, jelenleg még inkognitóját őrző üzletember építette fel a gazdasági válság éveiben, rövid idő alatt a 20. század progresszív magyar művészetéből. A műgyűjtés mögött gyakran családi drámák húzódnak meg, ebben az esetben azonban közös családi tevékenységgé tudott válni, ahol a feleség és a gyerekek is aktív részt vállaltak a kiválasztásban, és együtt is élnek a képeikkel.

A mintegy 300-400 darabot számláló anyagból több mint kétszázat válogattak ki erre a kiállításra, tömörítettek, igyekeztek a legjelentősebbeket kiválasztani úgy, hogy a fő irányokat érzékeltessék. Aba-Novák, Márffy, Szőnyi, Vajda Lajos, Bálint Endre, Csernus Tibor, Tóth Menyhért, Kondor Béla, Veszelszky Béla, Barcsay Jenő, Mokry-Mészáros Dezső, az Iparterv-iskola és Bukta Imre – ezek a nevek fémjelzik a gyűjteményt.

Jelzésként ott van a képekben a gyermekrajzok ihlető ereje, a tisztaság és egyszerűség, ahogy egy gyerek lát. Kieselbach Tamás szerint ez azért fontos elem, mert aki mer naiv képeket is választani, az szabad ember, nem klisékben gondolkodik. Ahogy ő fogalmaz: „Szívvel válogatás, gyermeki hang, naiv tisztaság, népművészet és dráma – friss szemlélet jellemzi ezt az anyagot. „Van benne egy klasszikus vonal: Aba-Novák, Ámos Imre, Pekáry István és Nagy István művei, a naiv képek mellett népművészeti ihletettségű és avantgárd művek, végpontként pedig Bukta Imre, Lakner László és Csernus Tibor alkotásai.”

Kieselbach Tamás gyűjtőként és műkereskedőként számos, a nagyközönség előtt ismeretlen magángyűjteményt ismertetett meg a közönséggel. Ilyen volt Kövesi István, a lipótvárosi hentes titkos gyűjteménye vagy K. GY. úr kollekciója. Ő maga 1996-ban tette közzé magángyűjteményének anyagát, mert abban hisz, egy gyűjtemény akkor kezd hatni, ha láthatóvá válik, és bármilyen tevékenységnek csak akkor van értelme, ha hatást tud kiváltani.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.