A múlt év folyamán 4181 pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT), szemben az egy évvel korábbi 4320-szal – derül ki a testület honlapján közzétett éves jelentésből. Ehhez 33, határon átnyúló megkeresés társult, így összesen 4214 ügy érkezett a PBT-hez 2014-ben.

A testület 2014. január 1-jén 696 olyan ügyet tartott nyilván, amely 2013-ban kezdődött és még folyamatban volt, 5 határon átnyúló ügy mellett. A PBT viszont – derül ki a jelentésből – 4325 belföldi és 33 határon átnyúló, így összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 552 belföldi, valamint 5 határon átnyúló ügy maradt folyamatban. 2013-hoz viszonyítva így a lezárt ügyek száma 9 százalékkal növekedett, az év végén folyamatban lévő ügyek aránya alapján pedig 3 százalékpontos csökkenés történt az előző évihez képest. Ezek az adatok – állapítja meg a jelentés – tükrözik a hatékonyság növelésének érdekében tett szervezeti és munkafolyamat-beli változások kedvező hatását.

A belföldi ügyekben beérkező kérelmek elsősorban postai úton jutnak el a testülethez – arányuk majdnem 94 százalékos –, de érkeznek kérelmek elektronikus úton, az ügyfélkapun keresztül is. A szolgáltatótípusok közötti megoszlás nem sokat változott a megelőző évekhez képest: a beérkező kérelmek 45 százaléka kapcsolódott bankokhoz, 31,2 százalékuk biztosítókhoz, és 18,56 százalékuk pénzügyi vállalkozásokhoz. A pénzpiaci szektort érintően beérkezett 2725 kérelemnek pedig a túlnyomó többsége (80 százaléka) a korábbi évekhez hasonlóan a hitelezési területhez kapcsolódott.

2177 eljárás tárgya valamilyen hitel- vagy kölcsönügylet kapcsán felmerült vita volt tavaly, többségükben elszámolási kérdésekben fordultak a testülethez az ügyfelek, abban kérve segítséget, hogy szolgáltatójukkal fizetés könnyítését célzó megállapodást köthessenek. Magas volt a pénzforgalmi szolgáltatásokkal összefüggő viták száma is, ezek nyomán 311 eljárás zajlott 2014-ben. A biztosítási szektorral kapcsolatban beérkezett és a biztosítási piac valamely szolgáltatását érintő kérelmek túlnyomó többsége, 84 százaléka a nem-életbiztosítási ághoz kapcsolódott. (Az arányok az előző évhez képest 4 százalékponttal tolódtak el a nem-életbiztosítási ág felé.) Figyelemre méltó, hogy a belföldi ügyekben tavaly beérkezett új kérelmeknél változatlanul a Budapest és Pest megye területén élők vették igénybe legnagyobb számban a testület szolgáltatásait: ez 1917 ügyet jelentett, s ez az összes új eljárás 45 százaléka.

Ami pedig a lezárt ügyek eredmény szerinti megoszlását illeti, ezek 65 százalékánál befogadták a kérelmet, és kitűzték a tárgyalást, ám az ügyek 35 százalékát befogadás nélkül el kellett utasítani. A befogadott és meghallgatásra tűzött 2806 ügy eredmény szerinti megoszlása továbbra is azt mutatja – áll a jelentésben –, hogy nagy arányban születnek egyezségek. A meghallgatásra tűzött ügyek közül összesen 1514-ben, az esetek 54 százalékában a felek által közösen elfogadott eredmény született.

Ezen belül 1422 jóváhagyott egyezség született, 45 ügyben megállapodtak, ezért a kérelmező visszavonta a kérelmét, 35 esetben a pénzügyi szolgáltató teljesítette a kérelemben foglaltakat, így az eljárást nem kellett lefolytatni, 3 ügyben a szolgáltató teljesített, a kérelmező pedig nem jelzett vissza, így az eljárás megszűnt, kilenc esetben pedig a felek közösen kérték az eljárás megszüntetését, mert megállapodtak. A megegyezések mellett 28 ajánlást és 5 kötelezést tartalmazó határozatot is hozott a PBT: figyelemre méltó, hogy utóbbiak közül mind biztosítási ügyben született.