Bár az orosz MiG-repülőgépgyártó még mindig közel 30 országnak szállít harci gépeket, az utóbbi években kemény időket él át, és fokozatosan veszít pozícióiból, részben a hazai rivális Szuhojjal szemben – írta most megjelent elemző cikkében a The Moscow Times. A szovjet érában még a világ egyik legismertebb katonairepülőgép-gyártójaként működött a MiG, ám a Szovjetunió széthullását követően fokozatosan veszített a jelentőségéből.
Mindez annak ellenére van így, hogy Oroszország még ma is a világ második legnagyobb hadiipari exportőrének számít az Egyesült Államok után, és az ország 2014-es, 13 milliárd dolláros hadiipari kiviteléből a repülőgépgyártók 4,4 milliárd dollárral részesedtek a védelmi ipart kutató IHS szerint.
A még mindig komoly méretűnek számító repülőgépexportból ugyanis egyre nagyobb részesedést hasít ki a másik repülőgépgyártó, a Szuhoj, amely már jóval többet tud exportálni 1991 óta, mint a MiG. A piacért folytatott küzdelemben a MiG több okból is alulmaradt: egyrészt az utóbbi években nem tudott nagyobb beszerzési tendert nyerni, a palettája szűkebb, mint a versenytársaié, másrészt reputációs problémái is bőven akadtak a cégnek. „A MiG számára már nincs sok remény” – fogalmazott a lapnak adott nyilatkozatáben Mark Bobbi, az IHS repülőgép-szakértője. Hozzátette: a MiG-nek számos üzemeltetési és felújítási szerződése van érvényben, ám ha ezek a gépek is elérik üzemidejük végét, akkor ez a bevételi forrás is megszűnik.
Az IHS adatai szerint 1991 óta a Szuhoj 252 harci gépet exportált, ezzel szemben a MiG csak 185 gépet tudott eladni. Maxim Sziszojev, a MiG és a Szuhoj többségi pakettjét birtokló állami vállalat szóvivője szerint viszont a különbségek csak a két gyártó eltérő adottságaiból adódnak, így nem csoda, hogy számottevő az differencia a két cég bevétele között. Rámutatott: a Szuhojt nagyban segítette, hogy az utóbbi időszakban jelentős indiai és kínai megrendeléseket kapott, míg a MiG inkább kisebb piacokon jutott megbízásokhoz.
– Nincs szó arról, hogy a MiG szenvedne, ez a megközelítés rossz – szögezte le.
Ezzel együtt a MiG leginkább csak a 29-es felújított, modernizált változatát tudja kínálni a potenciális vevőjelölteknek, amelyet elsősorban az orosz és az indiai haditengerészet számára fejlesztettek ki. Jellemző példa, hogy 2007-ben az orosz gyártó az Aero India kiállításon bemutatott MiG–35-ös géppel elindult egy 13 milliárd dolláros, indiai tenderen, ám végül alulmaradt a francia Rafale modelljével szemben, így a MiG–35-ös fejlesztését fel kellett függeszteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.