BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehéz helyzetben a MiG

Bár az orosz MiG-repülőgépgyártó még mindig közel 30 országnak szállít harci gépeket, az utóbbi években kemény időket él át, és fokozatosan veszít pozícióiból, részben a hazai rivális Szuhojjal szemben – írta most megjelent elemző cikkében a The Moscow Times. A szovjet érában még a világ egyik legismertebb katonairepülőgép-gyártójaként működött a MiG, ám a Szovjetunió széthullását követően fokozatosan veszített a jelentőségéből.

Mindez annak ellenére van így, hogy Oroszország még ma is a világ második legnagyobb hadiipari exportőrének számít az Egyesült Államok után, és az ország 2014-es, 13 milliárd dolláros hadiipari kiviteléből a repülőgépgyártók 4,4 milliárd dollárral részesedtek a védelmi ipart kutató IHS szerint.

A még mindig komoly méretűnek számító repülőgépexportból ugyanis egyre nagyobb részesedést hasít ki a másik repülőgépgyártó, a Szuhoj, amely már jóval többet tud exportálni 1991 óta, mint a MiG. A piacért folytatott küzdelemben a MiG több okból is alulmaradt: egyrészt az utóbbi években nem tudott nagyobb beszerzési tendert nyerni, a palettája szűkebb, mint a versenytársaié, másrészt reputációs problémái is bőven akadtak a cégnek. „A MiG számára már nincs sok remény” – fogalmazott a lapnak adott nyilatkozatáben Mark Bobbi, az IHS repülőgép-szakértője. Hozzátette: a MiG-nek számos üzemeltetési és felújítási szerződése van érvényben, ám ha ezek a gépek is elérik üzemidejük végét, akkor ez a bevételi forrás is megszűnik.

Az IHS adatai szerint 1991 óta a Szuhoj 252 harci gépet exportált, ezzel szemben a MiG csak 185 gépet tudott eladni. Maxim Sziszojev, a MiG és a Szuhoj többségi pakettjét birtokló állami vállalat szóvivője szerint viszont a különbségek csak a két gyártó eltérő adottságaiból adódnak, így nem csoda, hogy számottevő az differencia a két cég bevétele között. Rámutatott: a Szuhojt nagyban segítette, hogy az utóbbi időszakban jelentős indiai és kínai megrendeléseket kapott, míg a MiG inkább kisebb piacokon jutott megbízásokhoz.

– Nincs szó arról, hogy a MiG szenvedne, ez a megközelítés rossz – szögezte le.

Ezzel együtt a MiG leginkább csak a 29-es felújított, modernizált változatát tudja kínálni a potenciális vevőjelölteknek, amelyet elsősorban az orosz és az indiai haditengerészet számára fejlesztettek ki. Jellemző példa, hogy 2007-ben az orosz gyártó az Aero India kiállításon bemutatott MiG–35-ös géppel elindult egy 13 milliárd dolláros, indiai tenderen, ám végül alulmaradt a francia Rafale modelljével szemben, így a MiG–35-ös fejlesztését fel kellett függeszteni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.