Ősztől már üzemel a svájci Stadler Rail szolnoki vasúti forgóvázgyára.

A lehetőség már két éve felmerült, amikor a Stadler négymilliárd forintból megduplázta alumínium kocsiszekrénygyártó üzemének kapacitását, és kialakította a csoport forgóvázjavító kompetencia-központját. A központban jelenleg évi 260 nagyjavítást végeznek el. „Ezt a központot tesszük most képessé egy további, körülbelül 500 millió forintos ráfordítással forgóváz gyártására is” – mondta a Világgazdaságnak Dunai Zoltán, a csoport magyarországi országigazgatója.

A forgóvázgyártás azon túl, hogy bővíti a társaság exportlehetőségeit, lehetővé teszi, hogy az eddigi körülbelül 35 százalékról nagyjából 38-40 százalékosra nőjön a magyarországi megbízásra készülő FLIRT villamos motorvonatok helyi beszállítási aránya. A Stadler eddig 133 FLIRT villamos motorvonat szállítására kapott itteni megrendelést, ebből 123-ra a MÁV-tól és a MÁV-Starttól, 10-re a GYSEV-től. Az utolsó 21 vonatról tíz napja írt alá két szerződést a MÁV-Starttal. Ebből hatot a megbízó az év végén záruló Közop forrásából finanszíroz, a fennmaradó 15-öt pedig majd az új IKOP-ból. Mindkét beszerzés kiemelt projekt az erről született kormányhatározat alapján. A határozat arról is rendelkezik, hogy amint megnyílik és pályázható lesz az IKOP, abból automatikusan, pótlólagos döntés nélkül a MÁV-Start rendelkezésére kell bocsátani a 15 vonat gyártásához szükséges pénzt. Erre a kormány várakozásai szerint augusztus 31-ig sor kerülhet.

Az első hat FLIRT forrása már rendelkezésre áll. E vonatokat a Stadlernek október végéig le kell szállítania, hogy a MÁV az év végéig rendelkezésre álló forrásokat le tudja hívni, és a végszámlát is be tudja nyújtani. Dunai Zoltán tájékoztatása szerint a kocsiszekrények gyártása gőzerővel folyik Szolnokon, az egységeket Svájcban szerelik majd össze. A Stadler a szerződésnek megfelelően, ez év októberben pedig a gyártó már fel is ajánlja a szerelvényeket átvételre a MÁV-Startnak. A viszonylag rövid határidő miatt ezekbe vonatokba még nem kerülhet magyarországi forgóváz, csak a további 15 vonatba. Ez utóbbiakhoz összesen 75 forgóvázra lesz szükség.

Egyes lapvélemények szerint a Stadler azért is nyerhetett könnyen a legutóbbi tenderen, mert rászabták a kiírást. „Attól, hogy bizonyos paraméterek adottak, például az alacsony padló vagy a minimális ülésszám, szerintem nem beszélhetünk testre szabásról. Ezeknek más vonatok is megfelelhetnek, és van is legalább három másik olyan gyártó, amelyek szintén pályázhattak volna a megadott műszaki specifikációk alapján. Tény viszont, hogy másokat talán nehezebb helyzetbe hozott volna az év végén lejáró Közop pályázatával járó határidő. Az is kétségtelen előny volt számunkra, hogy a FLIRT-jeinknek már van Magyarországon érvényes típusengedélye” – reagált a véleményre az országigazgató. A mostani rendelésre készülő motorvonatok műszaki tartalma egyébként azonos a korábbiakéval.

A Stadler legnagyobb új, idei feladata, hogy felkészüljön a MÁV-Start 2016-os közbeszerzési eljárására. Az előzetes közlései alapján a személyszállító társaság a mostaniaknál nagyobb befogadóképességű vonatokat vásárolna, mert egyes vonalain szűkek a rendelkezésre álló kapacitások. A most futó, négyrészes FLIRT-ök 200 ülőhelyesek, 11 további, lehajtható üléssel, az új vonatokon viszont legalább 300 utas számára kell ülőhelyet biztosítani.

Várhatóan 50 új vonatra szól a kiírás. Még nem dőlt el, hogy a MÁV emeletes vonatot vásárolna-e, vagy a meglévőhöz hasonló egyszintes kocsikból szerezne be hosszabb szerelvényeket. A jellemzően 250 méter hosszú peronokat akár 12 részes motorvonat-szerelvények is használhatják. „Bármi lesz is a választás, tudunk majd pályázni, vagy az emeletes KISS-szel, vagy a mostani FLIRT többkocsis változatával. A FLIRT-ök típusengedélye 2017-ben lejár, és már nem hosszabbítható meg. Reméljük, hogy még ebből is szállíthatunk 5-10 szerelvényt a MÁV-nak vagy a GYSEV-nek, a nagy befogadóképességű vonatbeszerzésen kívül” – mondta Dunai Zoltán.

Az esetleges további beszállításoknál 48 százaléknál is magasabb lehet a hazai beszállítási arány annak köszönhetően, hogy tavaly együttműködési megállapodást írt alá a Stadler Trains és a Dunakeszi Járműjavító. A két társaság együtt kíván indulni a nagy befogadóképességű vonatokra kiírandó tenderen, a gyártást pedig megosztanák Szolnok és Dunakeszi között. (A szállítási határidő rövidsége miatt a napokban megnyert megbízás teljesítésébe a dunakeszi gyár még nem vonható be, a szervizbe már igen.)
A svájci hátterű cég érdekelt egy másik, hazai járműipari együttműködésben is, amelyben viszont le kell tennie korábbi megbízásainak egy részéről.

Ugyanakkor Dunai Zoltán szerint nem volt újdonság cége számára, hogy a most megrendelt 21 vonat karbantartásának egy részét már nem a csoport pusztaszabolcsi műhelye végzi. Mint elmondta, már 2012 novemberében – amikor a MÁV-Start közbeszerzési eljárást írt ki 42 villamos motorvonat beszerzésére – tudott volt, hogy a kiíró maga is kiépítene karbantartó képességeket. Pusztaszabolcs azonban továbbra is tevékenyen részt vesz a munkában: épp zajlik MÁV-Start alacsonyabb szintű karbantartások felügyeletére kiírt, tárgyalásos közbeszerzési eljárása. A vasúttársaság az ötévente esedékes nagyjavításokat Pusztaszabolcsra szeretné vinni, Dunai Zoltán szerint tehát jó kompromisszum alakul.