BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Maguk a németek vágják haza saját elektromosautó-iparukat, Kína köszöni szépen

Miközben a német autógyártók az elektromobilitás élvonalába törnének, az egyszeri autós ragaszkodik hagyományos autójához. Nehéz úgy eladni külföldön az elektromos autókat, hogy odahaza a kutyának sem kellenek.

Nagy büszkén jelentette be április végén a Volkswagen, hogy az egymilliomodik elektromos autója is legördült zwickaui üzeme futószalagjairól, ám közben kiderült, hogy a szász városban alig vásárol valaki e-autót. Mindössze 4250 akkumulátoros elektromos személygépkocsit regisztráltak a zwickaui kerületben, ami az összes ottani autó 2 százalékát sem éri el – írja a Spiegel. 

Volkswagen - Zwickau plant elektromos autó
Zwickauban várakoznak a VW új elektromos autói / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A németek nem hisznek saját elektromos autóikban

Alig valamivel jobb a helyzet egész Németországot tekintve, hiszen egy év eleji adat szerint Európa gazdaságilag legerősebb országában csupán 3,3 százalékot ér el a tisztán villanyhajtású gépkocsik aránya, és közülük egyetlen modell sem került be a top 10 legnépszerűbb közé 2024-ben, miközben továbbra is a robbanó motoros VW Golf a legkedveltebb. 

Nem véletlen, hogy bár a zwickaui gyár kapacitása évi 300 000 e-autó, mégis csupán nagyjából 200 000-et gyártanak belőlük.   

Mindez borzasztó hír a globális mobilitási forradalom élvonalába törekvő  VW, Opel vagy BMW számára, amelyek másutt azt tapasztalják, hogy a belső égésű motorok piaca évek óta zsugorodik, miközben az akkumulátoros járművek egyre nagyobb teret hódítanak. 

De ha járműveik még a hazai piacon sem aratnak sikert, akkor hogy érjenek el sikert máshol? 

Nem tudunk eladni külföldön olyasmit, amire a német vásárló nemet mond 

– jegyezte meg a Spiegelnek Herbert Diess, a VW korábbi vezérigazgatója.
 

Erős hazai piacra van szükségünk ahhoz, hogy továbbra is vezető szerepet játsszunk ebben a jövőbeli technológiában 

– foglalt állást az IG Metall szakszervezet is. 

Az elektromos autók növekvő gyártási volumene nélkül ugyanis nehéz lesz csökkenteni a költségeket, illetve az eladási árakat úgy, hogy közben a húzós beruházások is megtérüljenek.

A szakszervezet mindezért sürgeti, hogy a kormány újra támogassa az elektromos autók vásárlását, nem is hasztalanul, lévén a Merz-kormány már be is jelentette, hogy pénzügyi támogatást nyújt azoknak az alacsony jövedelmű autósoknak, akik e-autót vásárolnak vagy lízingelnek.

Kínában más a helyzet

Mindenesetre hatalmas a kontraszt a német és kínai autóstársadalom között, az ázsiai országban ugyanis sokkal nyitottabbak a hazai gyártók elektromos járművei iránt. 

Kínában csak idén októberben közel egymillió új elektromos autó került az utakra, ami új rekord. 

Pedig Kína már 2022-ben megszüntette az országos EV-vásárlási támogatásokat, és  2027-ig fokozatosan kivezetik a vásárlási adókedvezményeket is. Peking ezzel a piacra bízza a fejlődést, hiszen az iparágat már elég érettnek tartják ahhoz, hogy állami hátszél nélkül is növekedjen.

Németországban valami nagyon félresiklott az e-mobilitással kapcsolatban, az emberek egyszerűen rossz kompromisszumnak, egyfajta kikényszerített áldozatnak  tartják

– magyarázza a beszédes nevű Claus-Christian Carbon, a Bambergi Egyetem pszichológusa. 

Folyamatosan a negatívumokat, például az elégtelen hatótávolságot, vagy az akkumulátorokban található kritikus nyersanyagokat, alkatrészeket emlegetik, miközben a pozitív aspektusok – különösen a zaj- és szennyezőanyag-kibocsátás csökkenése – elvesztek a nyilvános vitákban.

Carbon abban is biztos, hogy a „belső égésű motorok betiltása” kifejezés is hozzájárult sokak elektromos autókkal kapcsolatos szkepticizmusához. 

A valóságban semmit sem vesznek el az emberektől 

– állítja.

Vezethetik 2035 után is régi, belső égésű motorral hajtott autóikat. Mindazonáltal a szabályozás a többségből azt az érzést váltotta ki, hogy kioktatják őket, és hogy valamit elvesznek tőlük, ami ellenálláshoz vezetett. A pszichológiában ezt reaktanciának nevezik.

Az a felismerés, hogy az elektromos autók egyre jobbak és olcsóbbak lesznek, csak lassan terjed. Amellett a hatótávolsággal, töltőinfrastruktúrával és a magas árakkal kapcsolatos kritikák sem állják már meg a helyüket:

  • Németországban jelenleg közel 180 000 standard és gyors töltőpont található.
  • Az ADAC (német autóklub) tesztjei szerint egy elektromos autó átlagos hatótávolsága 2023-ban már körülbelül 400 kilométer volt.
  • Megjelentek olcsóbb elektromos modellek is, mint például a Citroën ë-C3, a Hyundai Inster, a Renault 5, a Dacia Spring, a Fiat Grande Panda vagy éppen a Leapmotor T03.

Ragályos a szkepticizmus

A szkeptikus hozzáállás eközben kezd a német gyártókra és a berlini kormányra is átragadni. Az Opel és az Audi a korábban bejelentettnél hosszabb ideig tervezi a belső égésű motorral hajtott járművei értékesítését, és szeptemberben a Porsche is közölte, hogy inkább újra a benzinmotorokra és a hibridekre fókuszál, mivel túl kevés elektromos autót adott el.

Főleg a Porsche esetében ugyanakkor hatalmas öngól lehet a hátraarcból. A Porsche-gyilkosnak nevezett kínai Xiaomi SU7-ből nagyon rövid idő alatt több mint 200 000 darabot adtak el. A Xiaomi szintén elektromos SUV YU7-ese pedig az első értékesítési napon több mint 240 000 megrendelést regisztrált. 

Ha a Porsche kiszáll az elektromos járművek csatájából, azt a kínai gyártók meg fogják köszönni neki.

Kína elhúz a globális e-autó-piacon
 

A német kormány is azt fontolgatja, hogy eláll a belső égésű motorokkal hajtott gépjárművek 2035-től történő kivezetésétől, amivel a legtöbb német (62 százalék) is egyetértene. (Persze ez nehéz lenne, mivel EU-s előírásról van szó.)

Annak ellenére, hogy néhány autóipari vezető, mint például  Gernot Döllner, az Audi vezérigazgatója is kiállt a jelenlegi szabályzás mellett.

Még az éghajlatvédelemtől eltekintve is az elektromos autó egyszerűen  jobb technológia

– mondta a Wirtschaftswoche üzleti magazinnak Döllner, aki az új, belső égésű motorral felszerelt autók 2035 utáni értékesítési lehetőségéről szóló vitát kontraproduktívnak nevezte.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.