Akár több mint 26 millió dollárt is érhet ma este egyetlenegy egydolláros – ez nem azt jelentené, hogy kitör a világvége méretű hiperinfláció, hanem hogy jó munkát végeztek a Sotheby’s szakértői.

Dollárra átszámítva ugyanis 26,3 milliós felső becsértéket adtak annak az 1962-ben festett, egydolláros bankjegyet ábrázoló Andy Warhol-képnek, amely az aukciósház mai londoni kortárs árverésén kerül kalapács alá, 13–18 millió fontos becsérték mellett. A One Dollar Bill (Silver Certificate) az első kép a pop-art művész dollársorozatából, amelynek más darabjait is meg lehet most szerezni (a húsz egydolláros elő- és hátoldalát ábrázoló alkotás alig valamivel alacsonyabbról indul).

Az árlistát azonban nem Warhol műve vezeti, hanem Francis Bacon egyik pápaportréja, a Tanulmány a Pápa I.-hez. Az 1961-ben készült kép 2005-ben 5,8 millió fontnak megfelelő 10 millió dollárért kelt el aukción, akkor ez volt az ír születésú művész életműrekordja. Azóta Bacon ára az egekbe emelkedett: 2013-ban a Christie’s New York-i árverésén 142,4 millió dollárért kelt el a Három tanulmány Lucian Freudról című műve, mindmáig ez a kortárs művek aukciós rekordja. Most a pápaportrét 25–35 millió fontra becsülték (36,5–51,1 millió dollár), vagyis ha eléri felső becsértékét, akkor tíz év alatt megötszörözi az árát. Szerényebb összegért elvihető két másik Bacon is, mindkettő önarcképtanulmány, 10–15 millió fontos becsértékkel, ezek még sose szerepeltek aukción.

A londoni árverési teremben felvonuló 57 tételből 17 brit művész alkotása – ilyen magas arányra még nem volt példa. Bacon mellett olyan árverési kedvencek is vannak a katalógusban, mint David Hockney, Peter Doig vagy Lucian Freud (utóbbi egy a művész áraihoz viszonyítva egész alacsonyan, 100–150 ezer fonton kezdő kis képpel).

A kontinentális Európa nagyságait képviseli a 83 éves német Gerhard Richter, aki az utóbbi években saját rekordjait döntögette sorra a legdrágább élő művészként; a csúcsot az idén februárban a Sotheby’s londoni árverésén 44,52 millió dollárnak megfelelő összegért eladott Abstrakten Bild tartja. Most egy 1988-as képe, az A B, Téglagyár vihető el, 12–16 millió fontos becsérték mellett.

A 143,2–204,6 millió fontos (230,3–328,9 millió dollár) összesített becsértéksáv alapján a mai lehet az eddigi legmagasabb összforgalmat elérő kortárs művészeti aukció Londonban – emelte ki a ház közleménye. (Megjegyzendő, a kortárs aukciók fő terepe New York, ott érték el minden idők legmagasabb forgalmát tavaly novemberben – beleértve a nem kortárs árveréseket is –, amikor a Christie’s jutalékkal együtt 782 millió dollár fölötti értékesítést bonyolított le.)

A Sotheby’snek nagy szüksége van a látványos eredményre, hiszen az utóbbi években eléggé lemaradt a Christie’s mögött, és lévén – örök riválisával ellentétben – tőzsdén jegyzett cég, ez minden adatából ki is derül (a luxusiparban érdekelt francia milliárdos, François Pinault kezében levő Christie’s nem tesz közzé mérlegadatokat). Az elégedetlen aktivista Sotheby’s-befektetők hosszú csatározást nyertek meg, amikor sikerült lemondatni az aukciósház veterán vezérigazgatóját, majd megtalálni az utódját a korábban sport- és médiavállalkozásokat irányító Tad Smith személyében.

Nagy harc volt Klimtért

Már az új vezér, Tad Smith időszakában zajlott le a Sotheby’s múlt heti sikeres impresszionista és modern aukciója Londonban – még ha nyilván nem ő készítette is elő –, amely jutalékkal együtt 176,6 millió font összforgalommal zárt, több mint százmilliót ráverve a Christie’s egy nappal korábbi hasonló, 71,88 millió fontot elérő árverésére. A Sotheby’snél eladott 51 tételből tízért adtak tízmillió fontnál többet, a pálmát Gustav Klimt vitte el. Az 1902-ben festett Gertrud Löw – Gertha Felsőványi portréja című, a náci időkben Bécsben ragadt képről nemrég egyezett meg az egykori modell örököse és a festményt birtokló Klimt Alapítvány, hogy aukcióra viszik, és a bevételt megfelezik. A 12–18 millió fontra becsült portré végül bő tízperces licitharc után talált új gazdára, 24,8 millió fontért.