Bár az autóhitelek forintosításáról már megszületett a döntés, az átváltási árfolyamról még nem egyezett meg a kormány a szakmai szervezetekkel – derül ki az MTI által megkérdezett vezetők nyilatkozataiból. Révész Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója a hírügynökségnek úgy nyilatkozott: a kormány, a Magyar Bankszövetség és a Magyar Lízingszövetség közös érdeke, hogy a deviza-autóhitelesek megsegítése ügyében minél előbb olyan megoldás szülessen, amely az ügyfeleknek és a finanszírozóknak is elfogadható. Révész Tamás elmondta: az autóhitelek forintosításában az árfolyam kulcskérdés lesz. Nem szabad elfelejteni, hogy a lízingtársaságok már eddig is 100 milliárd forintos nagyságrendben könyveltek el veszteségeket, a szektor teherviselő képessége pedig véges. Ha valóban csökken a pénzügyi vállalkozások, lízingcégek adója, akkor a Magyar Lízingszövetség számításai szerint jövőre a jelenlegi 12 milliárd forintról 45 százalékkal 7 milliárd forintra, 2017-ben pedig 4,6 milliárd forintra csökkenhet a cégeket érintő bankadó – emelte ki az elnökség tagja –, így a lízingtársaságok 2013-ban elszenvedett, mintegy 7 milliárd forintos vesztesége eltűnne a rendszerből.
Révész Tamás emlékeztetett arra is: a piac úgy összezsugorodott, hogy akár két lízingcég is kiszolgálhatná a mostani finanszírozási igényeket. A négy legnagyobb lízingcég a piac csaknem 70 százalékát fedi le 10–30 százalék közötti részesedésekkel. A többiek átlagos részesedése 3–4 százalék közötti, náluk szinte kizárt a gazdaságos működés, Ezt alátámasztják a Magyar Lízingszövetség adatai is. A tavalyi finanszírozott összeg megoszlása alapján a legtöbb részpiacon 80 százalék feletti az öt legnagyobb piaci szereplő súlya, míg a tíz legnagyobb több területen is lefedi a teljes piacot, ahol negyven cég van jelen. (Több olyan pénzügyi szolgáltató is van, amely két-három céget is üzemeltet.) Az autófinanszírozásnál például 85,2 százalékos volt tavaly az öt legnagyobb súlya, de 80 százalék felett voltak a mezőgazdasági gépeknél és a flottafinanszírozásban is.
A lízingpiac 2015 első fél évében a 226 milliárd forintos finanszírozott összeg révén 22 százalékos bővülést produkált 2014 azonos időszakához képest. Az MNB Növekedési Hitelprogramja június végéig 60 milliárd forintnyi szerződést hozott a piacra.
Két-három új jelzálogbank jöhet
A jelzálog-finanszírozással kapcsolatos új jegybanki szabályozás hatására a magyar piacon eddig meglévő három szereplő mellett új jelzálogbankok megjelenése várható – nyilatkozta az MTI-nek Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára. Hozzátette: a bankok tevékenységi köre és tulajdonosi háttere mellett a piac mérete is megadja, hogy nagyjából hány szereplővel működhet hatékonyan a jelzálog-finanszírozás a bankszektor szintjén. A főtitkár szerint rövid távon öt-hat jelzálogintézménnyel számolnak, köztük biztosan lesznek olyanok, amelyek a kisebb bankokat is kiszolgálják . A folyamat már beindult, és ez a versenyhelyzet erősödéséhez vezet majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.