„Nagy örömmel vállaltam a felkérést a Coop Rallyn való részvételre, mivel a magyar élelmiszerek népszerűsítése egybevág a kormány céljaival, és örvendetesnek tartjuk, hogy magánkezdeményezések is ebbe az irányba akarnak hatni” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára. A tárca első ízben vállalta a rendezvény szakmai védnökségét, és a politikus is első ízben vett részt rajta.
A hazai kiskereskedelem helyzetével kapcsolatban Glattfelder Béla kiemelte: annak alakulását nem a boltok nyitvatartási rendje határozza meg, hanem a vásárlóerő. Ez pedig a reálbérek növekedésének köszönhetően jelentősen nőtt Magyarországon, így pedig európai uniós összehasonlításban is kiemelkedő mértékben tudott bővülni a kiskereskedelmi forgalom – fogalmazott a politikus. Emlékeztetett: a KSH adatai szerint idén júliusban az előző év hasonló időszakához képest az élelmiszer-kereskedelemben 7,2 százalékos bővülést regisztráltak, míg a teljes forgalom 7 százalékkal bővült. Arra a kérdésünkre, hogy ebben mekkora szerepe volt az adóhatósághoz bekötött pénztárgépek terjedésének a regisztrált forgalom növekedésében, arra hívta fel a figyelmet: az azért fontos, mivel legális irányba terelte azokat a vállalkozásokat, amelyek korábban megpróbáltak csalni.
A politikust kérdeztük a gazdasági szereplők, így a Rallyn részt vevő cégek számára rendelkezésre álló támogatási formákról is. Felhívta a figyelmet arra, hogy a most induló, hivatalosan a 2014–2020 között rendelkezésre álló európai uniós forrásokat úgy szeretné a kormány felhasználni, hogy annak legyen közvetlen vagy közvetett gazdasági hatása. „A közvetlenül a vállalkozások számára elérhető támogatásoknál a legnagyobb hangsúlyt a feldolgozóiparra helyeztük, mert ez az az ágazat, amelyik leginkább versenyzik a nemzetközi színtéren, és amelyik hosszabb távon leginkább meghatározza Magyarország gazdasági teljesítményét. Természetesen fontosak a szolgáltató szektorban működő vállalkozások is, az ő számukra is lesznek elérhető források, ám meghatározó részben visszatérítendő formában, vagyis nagyon alacsony kamatozású, hosszú futamidejű hitelként. Ez olyanoknak teszik elérhetővé a forrásokat, amelyek a saját termelésük növelésével képesek lesznek arra, hogy ezeket visszafizessék, vagyis ténylegesen késztetésük lesz arra, hogy hatékonyságot növelő beruházásokat hajtsanak végre” – fogalmazott az államtitkár.
Ez utóbbi, visszatérítendő forrásokról elmondta: itt a pályáztatás, illetve a kifizetés rendszerének kidolgozása időigényesebb a már korábban is működő támogatási formákhoz képest, ez magyarázza, hogy ezek a kiírások a mostani tervek szerint jövő év elején lesznek elérhetők. Kiemelte ugyanakkor: a mostani időszak előkészítésekor a többi pályázat esetében is komoly munka folyt, hiszen korábban nem feltétlenül vették figyelembe a hatékonyság szempontjait. Így kaphatott támogatást például kutyakozmetika vagy egy negyven centiméteres kilátó – emlékeztetett, hozzátéve: ahhoz, hogy ezeket a pénzeket hatékonyan, minden magyar számára hasznosan tudjuk felhasználni, a korábbi feltételeket, kereteket is újra kell gondolni.
Az uniós források elsősorban a kis- és közepes vállalkozások számára elérhetők, ám nem maradnak támogatás nélkül a nagyvállalatok sem, igaz, szigorú keretek között. „A rövid ellátási láncok támogatása nyilvánvalóan ésszerű cél, hiszen arra ösztönzi a termelőket és a fogyasztókat, hogy a lehető legrövidebb úton kössék össze őket, csökkentve a távolságot, így a logisztikai költségeket, a résztvevők számát – magyarul a fogyasztói árra rakódó árnövelő tényezőket. Ez előnyös a termelőnek, és környezeti szempontból is fenntarthatóbb. Ugyanakkor a nagyvállalatok támogatása is fontos a nemzetközi versenyképesség javítása érdekében. Az ilyen beruházásokhoz egyedi kormánydöntésekkel, hazai forrásból nyújt támogatást az állam” – mondta el Glattfelder Béla. Ezzel kapcsolatban kiemelte: újdonság, hogy amíg korábban ezeket a támogatásokat minden esetben a Külgazdasági és Külügyminisztérium koordinálta, most az NGM is indított egy hasonló programot, amely elsősorban a hazai kötődésű cégeknek biztosít támogatásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.