BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A MÁV-ra gyúr a Stadler

A Stadler kész akár egy-, akár kétszintes szerelvényekkel is indulni azon a pályázaton, amelyet a MÁV – várhatóan jövőre – nagy befogadóképességű vonatokra ír majd ki, jelentette be Dunai Zoltán, a kötöttpályás járműgyártó csoport magyarországi országigazgatója a svájci csoport bussnangi központjában. A MÁV sínjein most futó Flirtök 200 fősek, a MÁV 2016-ban várhatóan legalább 300 fős vonatokat rendelne.

A Stadler nagy befogadóképességű vonatot már Norvégiába, Lengyelországba, Svájcba, Olaszországba és Svédországba is szállított. A kétszintes változatot Kiss néven gyártja.

A Stadler az ősszel többségi hazai állami tulajdonba került Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel (DJ) működik együtt a jövőben a jármű tendereken, elsőként éppen a MÁV pályázatán. A Stadler elsősorban a betétkocsi-összeszerelésben, az üzembe helyezésben, a próbafutásokban és a mérnöki munkákban remél segítséget partnerétől. Erre és saját magyarországi képességeire alapozva akár 60-70 százalékos beszállítói arányt is vállalhat. Szepessy Tamás, a DJ ügyvezető igazgatója azt mondta: a két cég vagy konzorciumi formában, vagy fő- és alvállalkozói felállásban indul, attól függően, hogy mekkora lesz az általa vezetett cég részesedése a projektben. Részben a most induló kooperációra alapozva a DJ idővel térségi súlyú járműjavító, idővel járműgyártó társasággá is fejlődhet.

A mintegy hatezer fős és öt divízióval működő Stadler-csoport 2005-ben írta alá a MÁV-val az első szerződését a Flirt villamos motorvonatok szállításáról, azóta rendelt tőle a GYSEV is. A cégnek két magyarországi egysége van. A szolnokiban évi mintegy 400 alumínium kocsiszekrény készül, a pusztaszabolcsi karbantartó pedig a Flirt és a Talent villamos motorvonatok szervizéért felel. A karbantartóhoz tartozik a Szolnokon működő forgóvázjavító üzem is, amely évi 260 egységet korszerűsíthet. Itt hamarosan megindul a forgóvázak összeszerelése, később esetleg egyes alkatrészeinek a gyártása is.

A svájci csoport 2014-es forgalma 1,8 milliárd svájci frank volt, az idei 2 milliárdra várható. Két svájci gyárának egyikében, a bussnangiban készülnek az egyemeletes vonatok, és az alternheiniben a kétszintesek. Vasúti járműveket 250 kilométeres óránkénti sebességig kínál, két termékkel jelen van a villamosgyártásban, és belépett a metrók piacára is. Utóbbiból most Berlinnek gyárt, és reményei szerint Glasgow-nak is szállíthat majd.

A cég forgalmának mintegy 10 százalékát teszi ki a testre szabott járművek gyártója, és a világon egyedül készít fogaskerekűt. Svájci megrendelésre kisebb nyomtávú vonatokat is gyárt. Több modelljén belül a Stadler eddig mintegy 1120 Flirt villamos motorvonatot adott el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.