BUX 42,978.09
-1.10%
BUMIX 3,930.18
-0.67%
CETOP20 1,992.73
-1.02%
OTP 10,295
-1.62%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+4.87%
+0.84%
-0.70%
ZWACK 17,450
+2.35%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,165
-0.43%
+4.04%
+1.95%
-3.85%
0.00%
OPUS 186.6
-1.69%
-0.41%
-0.37%
0.00%
-3.72%
OTT1 149.2
0.00%
-2.87%
MOL 2,872
+1.06%
DELTA 39.85
+1.92%
ALTEO 2,380
+0.85%
0.00%
-1.98%
EHEP 1,780
+0.56%
-7.64%
+0.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.28%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.93%
+0.76%
+0.35%
0.00%
-0.31%
NUTEX 11.65
-6.80%
GOPD 12,000
-5.51%
OXOTH 3,740
+7.78%
0.00%
NAP 1,210
0.00%
0.00%
+8.74%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Ekáer: lehet még javítani

Az ekáer bevezetése nem okozott komolyabb fennakadásokat a szállítási, termelési folyamatokban, a többletköltség a vártnál kisebb – olvasható a gyakorlati tapasztalatokról készült felmérésben.

Az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (ekáer) működési tapasztalatairól a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) több társszervezet támogatásával végzett vállalati felmérésében 195 vállalat vett részt. Mivel a rendszer januári bevezetésekor a cégek főleg három kérdésben – pluszköltségek, pótlólagos adminisztrációs terhek; szállítási fennakadások, a termelési láncolatok veszélyeztetése és adatvédelmi kockázatok – tartottak kedvezőtlen hatásoktól, a vizsgálat során főleg ezekre a területekre fókuszáltak. Egy további blokk pedig a rendszer gyakorlati, felhasználói jellemzőivel foglalkozott.

A felmérés szerint a vállalatoknál az ekáerből adódó többletadminisztráció és -költség kisebb mértékű, mint amennyire korábban számítottak a cégek. Ez annak is köszönhető, hogy a vállalati érdekképviseletek és a szaktárca közötti egyeztetések eredményeként márciustól jelentős módosítások és egyszerűsítések léptek hatályba.

A vizsgálatban a cégek döntő többsége (82 százalék) jelezte, hogy legfeljebb két dolgozójuk foglalkozik munkaidejének döntő részében ekáerügyekkel, és további 14 százaléknál 3-5 alkalmazott intézi ezeket. Akadt azonban néhány olyan vállalat is (négy százalék), ahol állandó jelleggel hat vagy annál több munkatárs szükséges a rendszerhez kapcsolódó adminisztráció kezeléséhez.

A megkérdezettek fele arra számít, hogy éves szinten legfeljebb egymillió forintba kerül az ekáer. További 43 százalék egy- és tízmillió forint közötti költséget vár, minden tizedik cég pedig tízmillió forintot meghaladó kiadásokra számít. Utóbbi nagyságrend azonban csaknem kizárólag a nagyvállalatokat érinti, ahol értelemszerűen kisebb e költségek relatív súlya.

Adatvédelemmel kapcsolatos problémákat a részt vevő cégek túlnyomó többsége nem tapasztalt. Ahol előfordultak ilyen jellegű gondok, azok elsősorban a piaci szereplők közötti kapcsolatokra, illetve vállalaton belüli folyamatokra vezethetők vissza.

A folyó termelés tényleges veszélyeztetése a felmérés szerint nem fordult elő. A megkérdezettek mintegy 45 százaléka ugyan úgy nyilatkozott, hogy a bejövő szállítmányoknál az ekáer már okozott szállítási késedelmet (a kiszállításoknál 37 százalék volt ez az arány). A legtöbben azonban csak esetenként tapasztaltak késedelmeket, gyakori késedelmekről csak kevés cég számolt be.

A felmérés alapján a DUIHK javasolta annak vizsgálatát, hogy a különböző ellenőrző vagy felügyeleti nyilvántartásokban dokumentált adózási fegyelem alapján milyen további lehetőségek vannak bizonyos mentességek vagy egyszerűsítések megadására.

A kockázatos termékek köre már változott is a felmérés óta. Az ekáer szerint kockázatosnak minősülő termékek szeptemberben közzétett új listája alapján a Magyar Nemzeti Bank és a szőlősgazdák a változtatások nyertesei. Az elektronikai cikkek pedig a korábbi minisztériumi tervek ellenére nem kerültek be a kockázatos termékek közé.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek