BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Időt kér a VW a javításokra

A jövő év a dízelbotrányban érintett 11 millió VW, Audi, Seat és Škoda kijavításának jegyében telik a wolfsburgi konszernnél, emellett azonban törzsvásárlóik megtartására is költeniük kell. A cég egyelőre a technikai megoldásokon dolgozik, miközben sűrűn elnézést kér.

Januárban kezdik és várhatóan jövő decemberre végeznek a manipulált károsanyag-kibocsátási botrányban érintett nyolcmillió, Európában futó VW, Audi, Seat és Škoda környezetvédelmi szabványoknak megfelelő átalakításával – ezt Matthias Müller, a VW-konszern vezérigazgatója jelentette be a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjújában. Jelenleg a technikai megoldásokon dolgoznak, egyeztetve a szakhatóságokkal. Ez sem egyszerű, a 2008 óta gyártott EA189-es dízelmotorcsalád egyes tagjaihoz, sőt az egyes modellekhez is külön átalakítási tervet kell kidolgozni, s csak remélni lehet, hogy az egyszerűbb eseteknél a vezérlő szoftver cseréjével meg tudják oldani a problémát. A drágább autókba szerelt erősebb motoroknál viszont injektort vagy katalizátort kell majd cserélni, de Müller szerint lesznek olyan modellek, amelyeknél autócserét kínálnak majd a tulajdonosoknak. Nekik egyelőre sok teendőjük nincsen, azt azért érdemes ellenőrizniük a gyártó honlapján, hogy járművükbe beszerelték-e az emissziós adatokat illegálisan megszépítő szoftvert. Ez a Volkswagen.hu-n gyorsan ellenőrizhető, egy „Dízel motor információ” nevű boksz megnyitásával, az alvázszám beírásával. Müller hangsúlyozta, hogy a biztonság terén nem ismernek kompromisszumot, és ez a levegőt a megengedettnél erősebben szennyező dízelmotorjaikra is igaz. A csaló szoftver miatt nem fenyegeti balesetveszély a járműben ülőket. A vezérigazgató reméli, hogy a javításokra félretett 6,5 milliárd euró elég lesz, s a Volkswagen márkanévkét-három év múlva ismét jól cseng majd. Ebben segítségére lesz majd Hans Dieter Pötsch, a VW-konszern új felügyelőbizottsági elnöke, akinek a kinevezését szerdán jóváhagyta a német bíróság, hivatalos beiktatása pedig a VW irányításával megbízott grémium tegnapi ülésének napirendjén szerepelt. Pötsch eddig pénzügyi vezérigazgató-helyettes volt a wolfsburgi cégnél.

Az Egyesült Államokban jó időre elásta magát a cég. Az ottani szigorúbb előírásokat csalás nélkül teljesíteni képtelen modelljei szégyenpadra kerültek, s a téma a szenátus pénzügyi bizottságában is előkerült. Orrin Hatch és Ron Wyden szenátorok vizsgálatot kezdeményeztek a VW megtévesztő magatartása miatt, amelynek 482 ezer amerikai esett áldozatául. Követelik továbbá, hogy a VW térítse vissza azt az adókedvezményt, amelyet a hamis adatok alapján környezetbarátnak minősített autói után igénybe vettek a gyanútlan vásárlók. A fals típusbizonyítvány alapján „zöld” autóként eladott VW Jetták után a vásárlók 1300 dollár adókedvezményt érvényesíthettek, ami az ezekből eladott mintegy hatvanezer darab esetében legalább 50 millió dolláros tételt jelent – írja a Reuters.

Az amerikai hatóságok még nem döntöttek a VW-dízelek sorsáról, az ottani kőkemény szabványok miatt költséges műszaki megoldásokat kell alkalmazni ahhoz, hogy forgalomban maradhasson a majd félmillió autó. Selejtezni biztosan fognak, ahogy Európában is, ahol a Fiat és a Ford is szemet vetett a VW piacára. Az olaszok hazai pályán egyszeri, 500-tól 1500 euróig terjedő árkedvezményt adnak azoknak a megcsömörlött VW-, Audi-, Škoda- és Seat-tulajdonosoknak, akik náluk vásárolnak új autót. A járműcsere mint marketingfogás nem szokatlan a szakmában, az viszont igen, hogy ezzel egyetlen cég közönségét célozzák meg. A Fiat Pandára 500, a Jeep Grand Cherokee-re viszont 1500 eurós kedvezményt vehetnek igénybe a német autókból kiábrándult olaszok. Gálánsabb ajánlatot tett a Ford, náluk típustól függően 750–1750 euró a kedvezmény, ami Itálián kívül a német, spanyol, francia és brit piacon is érvényes – írja a Bloomberg. Ellenajánlatot egyelőre csak Amerikában tett a VW, 2000 dollárral dotálva márkahű vásárlóinak autócseréjét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.