BUX 41,473.45
-3.32%
BUMIX 3,899.47
-2.03%
CETOP20 1,970.31
-1.12%
OTP 10,290
-4.50%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.84%
-1.68%
-0.20%
ZWACK 17,050
-2.29%
0.00%
ANY 1,600
-2.44%
RABA 1,155
-0.86%
0.00%
0.00%
-9.88%
-0.46%
-5.25%
+25.00%
-0.37%
0.00%
-0.14%
OTT1 149.2
0.00%
-2.46%
MOL 2,716
-5.37%
-1.76%
ALTEO 2,350
-1.26%
0.00%
-2.52%
EHEP 1,515
+3.41%
+1.42%
-0.51%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
-0.95%
+1.90%
-2.57%
0.00%
0.00%
-0.93%
-2.42%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
-0.45%
NAP 1,172
-4.56%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Időt kér a VW a javításokra

A jövő év a dízelbotrányban érintett 11 millió VW, Audi, Seat és Škoda kijavításának jegyében telik a wolfsburgi konszernnél, emellett azonban törzsvásárlóik megtartására is költeniük kell. A cég egyelőre a technikai megoldásokon dolgozik, miközben sűrűn elnézést kér.

Januárban kezdik és várhatóan jövő decemberre végeznek a manipulált károsanyag-kibocsátási botrányban érintett nyolcmillió, Európában futó VW, Audi, Seat és Škoda környezetvédelmi szabványoknak megfelelő átalakításával – ezt Matthias Müller, a VW-konszern vezérigazgatója jelentette be a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjújában. Jelenleg a technikai megoldásokon dolgoznak, egyeztetve a szakhatóságokkal. Ez sem egyszerű, a 2008 óta gyártott EA189-es dízelmotorcsalád egyes tagjaihoz, sőt az egyes modellekhez is külön átalakítási tervet kell kidolgozni, s csak remélni lehet, hogy az egyszerűbb eseteknél a vezérlő szoftver cseréjével meg tudják oldani a problémát. A drágább autókba szerelt erősebb motoroknál viszont injektort vagy katalizátort kell majd cserélni, de Müller szerint lesznek olyan modellek, amelyeknél autócserét kínálnak majd a tulajdonosoknak. Nekik egyelőre sok teendőjük nincsen, azt azért érdemes ellenőrizniük a gyártó honlapján, hogy járművükbe beszerelték-e az emissziós adatokat illegálisan megszépítő szoftvert. Ez a Volkswagen.hu-n gyorsan ellenőrizhető, egy „Dízel motor információ” nevű boksz megnyitásával, az alvázszám beírásával. Müller hangsúlyozta, hogy a biztonság terén nem ismernek kompromisszumot, és ez a levegőt a megengedettnél erősebben szennyező dízelmotorjaikra is igaz. A csaló szoftver miatt nem fenyegeti balesetveszély a járműben ülőket. A vezérigazgató reméli, hogy a javításokra félretett 6,5 milliárd euró elég lesz, s a Volkswagen márkanévkét-három év múlva ismét jól cseng majd. Ebben segítségére lesz majd Hans Dieter Pötsch, a VW-konszern új felügyelőbizottsági elnöke, akinek a kinevezését szerdán jóváhagyta a német bíróság, hivatalos beiktatása pedig a VW irányításával megbízott grémium tegnapi ülésének napirendjén szerepelt. Pötsch eddig pénzügyi vezérigazgató-helyettes volt a wolfsburgi cégnél.

Az Egyesült Államokban jó időre elásta magát a cég. Az ottani szigorúbb előírásokat csalás nélkül teljesíteni képtelen modelljei szégyenpadra kerültek, s a téma a szenátus pénzügyi bizottságában is előkerült. Orrin Hatch és Ron Wyden szenátorok vizsgálatot kezdeményeztek a VW megtévesztő magatartása miatt, amelynek 482 ezer amerikai esett áldozatául. Követelik továbbá, hogy a VW térítse vissza azt az adókedvezményt, amelyet a hamis adatok alapján környezetbarátnak minősített autói után igénybe vettek a gyanútlan vásárlók. A fals típusbizonyítvány alapján „zöld” autóként eladott VW Jetták után a vásárlók 1300 dollár adókedvezményt érvényesíthettek, ami az ezekből eladott mintegy hatvanezer darab esetében legalább 50 millió dolláros tételt jelent – írja a Reuters.

Az amerikai hatóságok még nem döntöttek a VW-dízelek sorsáról, az ottani kőkemény szabványok miatt költséges műszaki megoldásokat kell alkalmazni ahhoz, hogy forgalomban maradhasson a majd félmillió autó. Selejtezni biztosan fognak, ahogy Európában is, ahol a Fiat és a Ford is szemet vetett a VW piacára. Az olaszok hazai pályán egyszeri, 500-tól 1500 euróig terjedő árkedvezményt adnak azoknak a megcsömörlött VW-, Audi-, Škoda- és Seat-tulajdonosoknak, akik náluk vásárolnak új autót. A járműcsere mint marketingfogás nem szokatlan a szakmában, az viszont igen, hogy ezzel egyetlen cég közönségét célozzák meg. A Fiat Pandára 500, a Jeep Grand Cherokee-re viszont 1500 eurós kedvezményt vehetnek igénybe a német autókból kiábrándult olaszok. Gálánsabb ajánlatot tett a Ford, náluk típustól függően 750–1750 euró a kedvezmény, ami Itálián kívül a német, spanyol, francia és brit piacon is érvényes – írja a Bloomberg. Ellenajánlatot egyelőre csak Amerikában tett a VW, 2000 dollárral dotálva márkahű vásárlóinak autócseréjét.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek