BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még nem találták meg a megoldást a BKV hosszú távú finanszírozására

Még mindig nem látni, mikor és hogyan oldja meg a kormány és a főváros a BKV hosszú távú finanszírozását. Az átmeneti forrást megszavazta a közgyűlés.

Többszöri módosítás után október végére remélte a főváros a megoldást a BKV hosszú távú finanszírozására, erre azonban már kicsi az esély. „Az egyeztetések jelenleg is folyamatban vannak a fővárosi közlekedési vállalat többoldalú finanszírozásának megújítása érdekében” – válaszolta a Világgazdaságnak a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), bár az nem derült ki, hogy pontosan miről szólnak az egyeztetések, és azt sem tudhattuk meg, miért húzódnak el. Tarlós István főpolgármester eredetileg szeptemberre ígérte a megoldást – mint október elején közölte, „neki is ezt az időpontot mondták”. Később október végi határidőben reménykedett a főpolgármester, az NGM fenti válasza alapján ez elhamarkodott volt.

A kormány elismeri a fővárosi közösségi közlekedés átalakításának érdekében tett erőfeszítéseket, és elkötelezett a fejlődés folytonosságát biztosító, hosszú távú, rendszerszintű finanszírozási modell kialakítása mellett – közölte az NGM. Ennek részeként idén nyáron az állam átvállalta a BKV Zrt. 52,3 milliárd forintos adósságát. Kiemelt cél, hogy a főváros megfelelő feltételek között képes legyen a helyi közösségi közlekedés hosszú távú fenntarthatóságát biztosítani, elkerülve a társaság adósságállományának újratermelődését – tette hozzá a tárca.

Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok nemrég úgy fogalmazott, hogy az agglomerációs településeknek a budapesti tömegközlekedésben vállalt anyagi hozzájárulása jelenleg elmarad a kívánatostól. A BKV költségeinek tíz százaléka, vagyis évente 14-15 milliárd forint keletkezik a város határain kívül, az agglomerációból érkező bevétel pedig mindössze 4 milliárd forint. Kocsis Máté szerint az agglomerációs települések vezetőinek és országgyűlési képviselőinek el kell gondolkozniuk, miként tudják előteremteni a hiányzó összeget. A tanácsnok felvetette, talán ezeknek a településeknek kellene szerződést kötniük a kormánnyal, ha nem rendelkeznek kellő önerővel. Az MSZP a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén azt javasolta, hogy a főváros a BKV hosszú távú finanszírozásának rendezéséig ne adja át az államnak az ezért cserébe ígért ingatlanokat, köztük az úszó-világbajnokság megrendezésében kulcsszerepet játszó Dagály strandfürdőt.

A közösségi közlekedés zavartalan működésének érdekében a közgyűlés arról is döntött, hogy az állami támogatás megérkezéséig finanszírozza a fenntartáshoz minimálisan szükséges és jelenleg hiányzó forrást. A BKK adatai szerint a közlekedésszervezés forrásigénye december 2-áig 13,5 milliárd forint. Több, az M3-as metró vonalán található aluljáró felújításáról is határozott a testület. A rekonstrukció és az akadálymentesítés több mint hétmilliárd forintba kerülhet. A közgyűlés módosította a taxirendeletet is: jövő év január 1-jétől a taxiállomás-használati hozzájárulás éves díja 40 ezer forint plusz áfáról 65 ezer forint plusz áfára nő.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.