BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Úgy nyert a főváros, hogy vesztett

Budapest nem kilincselhet a kormánynál újabb forrásokért a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására – az új lakások áfájának csökkentésével együtt, egy nap alatt elfogadott jogszabálymódosítás szerint ezt saját iparűzési adójából kell megoldania.

A gazdasági növekedés ösztönzéséről szóló törvénycsomagba két, az önkormányzati adókat érintő módosítást iktattak be a képviselők. Az egyik a Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006-os törvényt változtatja meg. Így a fővárost a jelenlegi 51 százalék helyett jövőre már az elosztásra szánt források 52,5 százaléka illeti meg, 2017-től pedig már 54 százalék. Ez számításunk szerint jövőre plusz hárommilliárd forint a fővárosnak és ennyi mínusz a kerületi önkormányzatnak.

A többlet biztosan a közösségi közlekedés finanszírozására fordítják, ennek ugyanis megszüntették az eddigi korlátját. Korábban a jogszabályban konkrétan meghatározták, hogy a forrásmegosztás során megkapott fővárosi összeg négy százaléka mehet a helyi közösségi közlekedési feladat ellátására. Az új változat azonban ilyen konkrét finanszírozási elvárást nem fogalmaz meg. Azt írja elő, hogy a jövőben az önkormányzat ebből a forrásból állja a közösségi közlekedés teljes forrásigényét. A módosított törvény szerint a „Fővárosi Önkormányzat az őt megillető 52,5 százalékból a helyi közösségi közlekedési feladat ellátására az ehhez szükséges összeget” biztosítja. A megemelt keretből ráadásul kötelező is lesz a helyi közösségi közlekedés finanszírozását megoldani. A helyi adókról szóló törvény szintén most elfogadott módosítása ugyanis az iparűzési adóbevételből „különösen” finanszírozandó tételek közé beemelte a helyi közlekedési feladatokat. Korábban ide csak a szociális ellátások tartoztak. Tehát az önkormányzatok addig nem használhatják fel az iparűzési adóbevételeket útépítésre vagy egyéb feladatok finanszírozására, amíg nem fizetik ki a szociális ellátások mellett a közösségi közlekedési kiadásokat. Budapest esetében ez azt jelenti, hogy amíg a szociális kiadásokra és a közösségi közlekedésre nem költenek el több mint százmilliárdot, addig ezekre a célokra nem kérhetnek pénzt a kormánytól.

A főváros a jogszabály-változtatásokal rosszabbul járt. A forrásmegosztásnak köszönhetően jövőre – a kerületek „pénzéből” – hárommilliárddal többet költhet a közösségi közlekedésre. Eközben azonban az állami „támogatás” hatmilliárddal csökken. Vagyis az idei 24 milliárd forint után jövőre már csak 18 milliárd forintos központi pénzzel számolhat Budapest a közösségi közlekedésben. A hiányzó hárommilliárdot pedig a rendelkezésre álló iparűzési adóbevételekből kell pótolnia.

A finanszírozási igény várhatóan a jövőben sem csökken: 2017-től hatmilliárdra nő ugyan a forrásmegosztásból Budapestre eső rész, az állami támogatás azonban tovább apad, és ebben az évben már csak 15 milliárd forint lesz (vagyis kilencmilliárddal kevesebb az ideinél), 2018-ban pedig 12 milliárd forintot kaphat ezen a címen a főváros.

Ráadásul a jogszabályváltozások az agglomerációs közlekedés veszteségének finanszírozására sem térnek ki. Ez évente 15,9 milliárd forintjába kerül a fővárosnak, miközben néhány milliárd forintos bevétele keletkezik ebből a tevékenységből, vagyis a lyuk tízmilliárdos. Ezt kellene a főváros szerint a környező településeknek fedezniük, ám erről egyelőre nem szólnak az új szabályok. A jogszabályok szerint mindenesetre a főváros ellátási kötelezettsége csak a városhatárig terjed. Ezek a változások abba az irányba mutatnak, hogy Budapest a városhatárig nyújtson közösségi közlekedési szolgáltatásokat, onnantól pedig a szomszédos település a számára rendelkezésre álló iparűzési adó felhasználásával.

A főpolgármesteri hivatal csak annyit közölt: „Ha valóban az a helyzet, ahogy most értelmezik, akkor az rosszabb, mint amilyen volt.” Hangsúlyozták, Tarlós István főpolgármester külföldön van, és csak Orbán Viktor miniszterelnökkel december 21-re tervezett megbeszélése után nyilatkozik az ügyben, előtte még tájékozódik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.