Engedély nélküli taxisdemonstráció zavarta meg tegnap a budapesti belváros közlekedését. A szervezők a Facebookon olvasható közleményükben az követelik, hogy az illegális személyszállítást azonnal tiltsák be, az Uber alkalmazást azonnal kapcsolják ki („oldják meg, és kész”). Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan ki vagy mely szervezet kezdeményezte a megmozdulást, Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke azt mondta a Világgazdaságnak, hogy magánakcióról lehet szó, nem ők állnak a demonstráció mögött, és azt nem is kommentálják. Saját álláspontjukat ma sajtótájékoztatón ismertetik. Az elnök néhány napja lapunknak arra panaszkodott, hogy az Uber agresszíven toborozza az utasokat és a gépjárművezetőket. Ennek hatásait pedig megérzik a taxis cégek. A különösen a fiatalok körében népszerű Uber tavaly október–november óta erős forgalomelszívó hatást fejt ki a taxis piacon – mondta Metál, és nehezményezte, hogy az Uber továbbra sem tartja be a piacot szabályozó rendeleteket, szabályokat. Tevékenységi körében pedig sem a fuvarszervezés, sem a diszpécserszolgáltatás nem szerepel – emelte ki az elnök.
A mostani demonstráció csak megerősíti, hogy szükség van egy olyan modern szabályozási keretre, amely figyelembe veszi az olyan új technológiák jelenlétét és pozitív hatását, amilyen az Uber platformja is – így reagált lapunknak az üzemeltető cég, hozzátéve, hogy erről tárgyalnak a döntéshozókkal is. Állításuk szerint az Uberrel mindenki nyer: az utazni vágyók biztonságos, megbízható és megfizethető közlekedéshez, az autós partnerek rugalmas kereseti lehetőséghez, az állam pedig jelentős adóbevételekhez juthat. Az Uber készpénzmentes szolgáltatást kínál azoknak az utasoknak, akik szeretnének eljutni a város egyik pontjáról a másikra 1200 autós partnerük segítségével.
Az adófizető, jogszabályokat betartó magyar taxisok a továbbiakban is számíthatnak a főváros támogatására Uber-ügyben – így reagált Tarlós István főpolgármester. A taxisrendeletet a főváros korábban azért módosította, hogy a városban megszűnjön a megelőző 15 évre jellemző felfordulás, másrészt amiatt, hogy jobbak legyenek a taxisok munkakörülményei.
Az Uber-sofőrök a taxisrendelet előírásainak nem felelnek meg, a fővárosnak azonban nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége arra, hogy az Ubert betiltsa vagy lekapcsolja, a szabályszegő „vadtaxisokat” kiszorítsa – szögezte le Tarlós. Hozzátette: a főváros – és a kormány – célja elérni azt, hogy a taxisrendeletet mindenki betartsa. A kormány szerdán megtárgyalja az Uber-ügyet, ezt Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be tegnap, a demonstrációt követően.
Az Uber bő egy évvel ezelőtti magyarországi megjelenését a taxisok ellenállása kísérte, többször is hangot adtak sérelmeiknek. Ennek is köszönhetően született meg az a jogszabály, amely az Ubert is a személyszállító cégek közé sorolta. Ezzel szemben az Uber viszont technológiai cégként hirdeti magát, s azt állítja magáról, hogy nem taxis, és nem fuvarszervező vállalat.
Földön, vízen és levegőben is otthon vannak
A levegőben is vállalna már fuvarokat az Uber, az amerikai utazásmegosztó vállalkozás az Airbus csoport H125-ös és H130-as helikoptereivel végezné a szolgáltatást. Igaz, egyelőre kísérleti jelleggel: január 21-én a Utah állam Park City városában megrendezendő Sundance filmfesztiválon rendelhetnek a felhasználók helikoptert maguknak. Hogy mennyiért, azt az Uberrel erről megállapodást kötő Airbus vezérigazgatója, Tom Enders nem kívánta elárulni. A lényeg nem az ár, hanem az, hogy minél szélesebb közönséggel tudják – stílszerűen – megosztani a repülés élményét. A cégnek szüksége is van erre és a hírverésre, hogy fenntartsa a vásárlói érdeklődést helikopterei iránt. A bejelentésre a francia cég részvényárfolyama Párizsban 2,4 százalékkal erősödött – írta a Bloomberg. Az Airbus egyébként 150 millió dollárt bocsátott amerikai leányvállalata rendelkezésére, hogy ebből támogassa a légi utasszállítást megreformáló ígéretes startupokat. Az Uber egyébként minden közlekedési mód iránt nyitott, partnerei Indiában riksákkal, Isztambulban bárkákkal és motorcsónakokkal is szállítanak utasokat. (K. B.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.