Egy elromlott szerelvény miatt tegnap délelőtt sem járt egy ideig egy szakaszon a 3-as metró – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ez még inkább aktuálissá teszi a szerelvények felújítását, amelyek már meg is kezdődtek. Az első felújítandó szerelvényt januárban átadták a vállalkozónak – tájékoztatta a Világgazdaságot a BKK. Az ütemezésnél elsődleges szempont, hogy lehetőség szerint azokat a szerelvényeket adják munkába, amelyeknek a műhelyi felújítása már amúgy is esedékes.
Az első szerelvények a szerződés (2015. szeptember 11-i) hatálybalépését követően 16-18 hónap múlva megérkeznek, majd a prototípus szerelvények sikeres próbáit követően havonta két felújított szerelvény állhat forgalomba. A felújított járművek garantált élettartama 25 év. A 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény korszerűsítéssel egybekötött felújítására és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítására vonatkozó pályázatot az egyetlen érvényes ajánlatot adó orosz Metrowagonmash nyerte 219,2 millió eurós ajánlattal.
Forgalmi változásokra nem a metrókocsik, hanem az M3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítása miatt kell számítani – közölte a BKK. A vonal rekonstrukciója még idén elkezdődik. A felújítás a tervek szerint három szakaszban és két ütemben valósulna meg. Az első ütemben az északi és déli szakasz, a második ütemben a középső – Lehel tér és Nagyvárad tér közötti – szakaszt építik át. Az első időszakban a vágányzár az északi és déli szakaszt érinti, ezzel egy időben a középső szakaszon a metrószerelvények üzemszerűen közlekednek.
A forgalom lebonyolítására a BKV 150 vadonatúj csuklós autóbuszt szerez be. A 2016. január 18-án lezárt tender első helyén a lengyel Solaris cég áll, az eredmény végleges kihirdetésére azonban még várni kell, mert az eljárás a moratóriumi szakaszban van, még bármelyik résztvevő élhet jogorvoslattal – közölte lapunkkal a BKV.
Az újonnan beszerzendő csuklós buszok kizárólag a metrópótlásban vesznek részt. Ha a kétszer 75 darab csuklós autóbusz nem volna elegendő, akkor a szerződések – a szükséges forrás rendelkezésre állása esetén – lehetőséget biztosítanak a százszázalékos opciós mennyiség lehívására. A tervek szerint sűrűbben járnak majd az érintett lakóterületeken a belváros felé közlekedő busz- és villamosjáratok is.
Ismeretlen költségvetés
Az M3-as metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukcióját a kormány 125 milliárd forinttal szerepelteti az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 2015. évi fejlesztési keretében. A 15 százalékos hazai társfinanszírozást tartalmazó tétel a projektre folyósítható maximális támogatás, a kedvezményezett a tényleges bekerülési értéktől függetlenül legfeljebb ekkora összeggel számolhat támogatásként. A fejlesztési tárca korábban közölte, hogy a beruházás műszaki tartalma előkészítés alatt áll, így annak részleteiről nem áll rendelkezésre konkrét információ. A tényleges költségekre még pontos becslés sem adható, a valós kiadások legkorábban a kivitelezési közbeszerzési eljárások eredményes lezárulta után lesznek megalapozottan felmérhetők. A teljes költségvetést befolyásolja a megtérülő rész mértéke is (az üzemeltető BKV Zrt. számára a működtetésből származó, előre kimutatható bevételek), amelyre uniós forrásokat nem lehet igénybe venni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.