BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sárgaság fenyegeti az Ubert

A jogszabályok szerint kizárólag sárga taxiként működhetnének tovább az uberesek. A cég viszont vitatja, hogy taxi lenne.

Gyakorlatilag taxivá kellene válniuk az ubereseknek ahhoz, hogy legálisan fuvarozhassanak – legalábbis ez derül ki abból a tájékoztatóból, amelyet a leendő Uber-sofőröknek címezve tett közzé honlapján a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A dokumentum szerint az uberes autóra is ki kell váltani a taxiengedélyt, a drosztengedélyt és a sárga rendszámot, valamint Budapesten – ahol egyedül elérhető a szolgáltatás Magyarországon – sárgára kell festeni vagy fóliázni kell a karosszériát is. Emellett fel kell szerelni az autóra a taxis szabadjelző berendezést, és kötelező lesz a bankkártyaterminál használata.

Az Uber által végzett tevékenység jogilag taxizásnak minősül Magyarországon, ezért tartalmazza a tájékoztató a taxiszolgáltatásra vonatkozó feltételrendszert – derül ki az NKH lapunknak adott válaszából. Személygépkocsis személyszállító szolgáltatást – a taxin kívül – kizárólag valamilyen vendéglátási, turisztikai és a jogszabályban meghatározott egyéb főszolgáltatáshoz kötődően lehet nyújtani.

Az Uber ezzel szemben – a Világgazdaság kérdésére – azzal érvelt, hogy nem taxi. A szolgáltatónál nincs készpénzmozgás, nincs diszpécser, nem lehet leinteni, nem használja a drosztokat, amelyek mind alapelemei a taxizásnak. Közösségi személyszállításról van szó, ahol teljesen más a koncepció – hangsúlyozta lapunknak küldött válaszában az Uber. A szolgáltatás kizárólag okostelefonos applikáción keresztül érhető el, az előre megadott bankkártyáról online emelik le a viteldíjat, elektronikus számlát adnak minden útról, valamint másfél milliárd forint értékű biztosítással védik az utasokat. Szerintük maga a célközönség is más: reprezentatív felmérésük alapján utasaik 55 százaléka soha nem vagy alig taxizott az Uber megjelenése előtt. A cég hamgsúlyozza, hogy meg akar felelni az előírásoknak, és folyamatosan keresi az együttműködés lehetőségét a kormánnyal, az autós partnerek folyamatosan végzik a személyszállítói és a pályaalkalmassági (úgynevezett páv II-es) vizsgát.

A legérzékenyebben az a pont érintené az Ubert, ha magára nézve alkalmazná a szóban forgó jogszabályt, hogy a budapesti taxisokra vonatkozó fix hatósági árat kell alkalmaznia, így elveszítené legfontosabb versenyelőnyét, a rugalmas árképzést. Ezzel kapcsolatban Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára az Indexnek adott tegnapi interjújában úgy fogalmazott, hogy hosszabb távon nem tartja fenntarthatónak a hatósági árat, mert nem jó a verseny szempontjából, ezért elképzelhető az eltörlése. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy az Uber azért olcsóbb, mert nem fizet adót, és nem tartja be azokat a szabályokat, amelyek a taxisok számára kötelezők. A Kormany.hu-n a múlt héten megjelent számítás szerint az Ubernek járművenként félmillió forintos versenyelőnyt jelent a taxis előírások be nem tartása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.