Gyakorlatilag taxivá kellene válniuk az ubereseknek ahhoz, hogy legálisan fuvarozhassanak – legalábbis ez derül ki abból a tájékoztatóból, amelyet a leendő Uber-sofőröknek címezve tett közzé honlapján a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A dokumentum szerint az uberes autóra is ki kell váltani a taxiengedélyt, a drosztengedélyt és a sárga rendszámot, valamint Budapesten – ahol egyedül elérhető a szolgáltatás Magyarországon – sárgára kell festeni vagy fóliázni kell a karosszériát is. Emellett fel kell szerelni az autóra a taxis szabadjelző berendezést, és kötelező lesz a bankkártyaterminál használata.
Az Uber által végzett tevékenység jogilag taxizásnak minősül Magyarországon, ezért tartalmazza a tájékoztató a taxiszolgáltatásra vonatkozó feltételrendszert – derül ki az NKH lapunknak adott válaszából. Személygépkocsis személyszállító szolgáltatást – a taxin kívül – kizárólag valamilyen vendéglátási, turisztikai és a jogszabályban meghatározott egyéb főszolgáltatáshoz kötődően lehet nyújtani.
Az Uber ezzel szemben – a Világgazdaság kérdésére – azzal érvelt, hogy nem taxi. A szolgáltatónál nincs készpénzmozgás, nincs diszpécser, nem lehet leinteni, nem használja a drosztokat, amelyek mind alapelemei a taxizásnak. Közösségi személyszállításról van szó, ahol teljesen más a koncepció – hangsúlyozta lapunknak küldött válaszában az Uber. A szolgáltatás kizárólag okostelefonos applikáción keresztül érhető el, az előre megadott bankkártyáról online emelik le a viteldíjat, elektronikus számlát adnak minden útról, valamint másfél milliárd forint értékű biztosítással védik az utasokat. Szerintük maga a célközönség is más: reprezentatív felmérésük alapján utasaik 55 százaléka soha nem vagy alig taxizott az Uber megjelenése előtt. A cég hamgsúlyozza, hogy meg akar felelni az előírásoknak, és folyamatosan keresi az együttműködés lehetőségét a kormánnyal, az autós partnerek folyamatosan végzik a személyszállítói és a pályaalkalmassági (úgynevezett páv II-es) vizsgát.
A legérzékenyebben az a pont érintené az Ubert, ha magára nézve alkalmazná a szóban forgó jogszabályt, hogy a budapesti taxisokra vonatkozó fix hatósági árat kell alkalmaznia, így elveszítené legfontosabb versenyelőnyét, a rugalmas árképzést. Ezzel kapcsolatban Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára az Indexnek adott tegnapi interjújában úgy fogalmazott, hogy hosszabb távon nem tartja fenntarthatónak a hatósági árat, mert nem jó a verseny szempontjából, ezért elképzelhető az eltörlése. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy az Uber azért olcsóbb, mert nem fizet adót, és nem tartja be azokat a szabályokat, amelyek a taxisok számára kötelezők. A Kormany.hu-n a múlt héten megjelent számítás szerint az Ubernek járművenként félmillió forintos versenyelőnyt jelent a taxis előírások be nem tartása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.