BUX 43,457.58
+4.02%
BUMIX 3,956.67
+0.14%
CETOP20 2,013.3
+1.85%
OTP 10,465
+5.66%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.64%
+0.85%
+2.13%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,170
-0.85%
0.00%
+0.49%
+0.65%
+1.40%
OPUS 189.8
+0.53%
-1.60%
-0.12%
0.00%
+2.34%
OTT1 149.2
0.00%
+1.95%
MOL 2,842
+5.26%
+0.26%
ALTEO 2,360
-1.26%
0.00%
+0.20%
EHEP 1,770
+11.32%
+9.79%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.87%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.47%
-0.38%
+2.92%
+4.05%
-2.99%
+0.81%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
-7.22%
+0.44%
NAP 1,210
+1.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Tervezik a hazai villamos vonatot

Indulhat a Szeged–Hódmezővásárhely villamosvonat-projekt tervezése, a munkát 1,1 milliárd forintért végzi el az SZH TT konzorcium.

A négy hazai magánszemély kezében lévő Trenecon Kft. és a Főmterv konzorciuma tervezheti az első hazai villamosvasút- (tram-train) beruházást. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. nyílt közbeszerzési eljárásán az e két társaság által alkotott SZH TT Konzorcium Utiber Kft. adta be a legalacsonyabb, nettó 1,1 milliárd forintos ajánlatot.

A két nagyváros közötti kötött pályás közlekedés 2020-tól a magyarországi gyakorlatban még ismeretlen HÉV-szerű jármű tíz szerelvényével zajlik a tervek szerint. A beruházás a korábbi közlések szerint 17-20 milliárd forintba kerül. A tízpercenként induló vonatok húsz perc alatt teszik meg a Hódmezővásárhely és Szeged belvárosa közötti távolságot, olykor óránként 100 kilométeres sebességgel, s a két város között csak Algyőn állnának meg. (Tengelyterhelésüket nyilván a villamos sínek teherbíró képességéhez kell igazítani.)

A tram-traineket a MÁV-Start fogja üzemeltetni. Közlekedtetésük szabályozási feladatokat is felvet, hiszen más előírások vonatkoznak a villamosokra, azok működtetésére és vezetőire, és mások a vonatokra.

A projekt tavaly januárban szerepelt az idén induló uniós támogatású magyarországi vasúti projektek (TENT-T) listáján. Augusztusban – sok más fejlesztés mellett – bekerült a közlekedési infrastruktúra nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásai közé. Novemberben legfeljebb 17,8 milliárd forintos uniós támogatást rendeltek hozzá, azaz a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train-rendszer létrehozását és a hódmezővásárhelyi villamos vonal létesítését tartalmazó IKOP-3.2.0-15 projekthez. Ezzel egy időben egy legfeljebb 43,2 milliárd forintnyi támogatás is jutott egy másik IKOP-projektnek, amely a Szeged, Hódmezővásárhely, Békéscsaba és Gyula közötti vasúti szűk keresztmetszetek felszámolását célozza, pályaépítéssel együtt. A tram-train startját közvetlenül az a tavaly decemberi kormányhatározat tette lehetővé, amely 10,019 millió forintban határozta meg avillamosvonat-projekt előkészületi költségét, amelyet százszázalékban Közop-támogatásból finanszíroznak.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek