BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ghosn mentőövet dobott a Mitsubishinek

Carlos Ghosn újra megmentővé lépett elő. A Renault főnöke 16 évvel ezelőtt a Nissant húzta ki a csávából, most pedig újabb japán skalpot gyűjthet a fogyasztási adatok manipulációjával megbukott Mitsubishi személyében. Olyannyira, hogy a Nissan – amelyet szintén Ghosn vezet – csütörtökön megegyezett partnerével abban, hogy 2,2 milliárd dollárt fizet egy 34 százalékos Mitsubishi-részvénycsomagért. Ez most életmentő beavatkozással ér fel a Mitsubishi számára, amelynek piaci értéke az április végén kirobbant botrány óta 40 százalékot zuhant. Mint ismert, a Mitsubishi 600 köbcentiméteresnél kisebb motorral szerelt miniautóinak fogyasztását durván tíz százalékkal kedvezőbbnek tüntették fel. A csalás 1991 óta folyt, s vétlen áldozata volt a Nissan, amely 2010 után közel félmillió Dayz és Dayz Roox kisautó legyártását rendelte meg a Mitsubishitől. Ezeket komoly adókedvezményekkel értékesítették, elsősorban a japán piacon. A csalást egyébként a Renault mérnökei fedezték fel.

Aprópénzért vásárolt be a Nissan, igaz, az árban már a kártérítési igényüket is érvényesíthették – állítják elemzők, megemlítve, hogy az ügylet azért nem mentes a kockázatoktól. Koji Endo, az Advanced Research japán elemzője a Bloombergnek elmondta, hogy optimális megoldás született, amelynek részese az állam is, hiszen így megőrizhetők a munkahelyek a Mitsubishinél. A két autógyártó eddig is közösen fejlesztett és készített járműveket, kapcsolatuk ezzel még szorosabbra fűződött. Ghosn szerint kidobott pénz az a félmilliárd dollár, amennyibe egy új modellcsalád platformjának kifejlesztése kerül, ha a technológiát nem osztják meg másokkal. A Renault–Nissan–Mitsubishi-„közösködéssel” viszont rengeteget tudnak majd spórolni, s versenyképesebbé válnak az öt független nagy gyártót eltartani lassan képtelen japán piacon. A világelső Toyota helye megingathatatlan, a Honda és a Mitsubishivel kiegészült Nissan helyzete erős, így a Mazda jövőjét illetően merülhetnek a fel kérdőjelek. A koprodukciós kényszerre jellemző, hogy már a Subaru is a Toyotával közösen fejleszt. A Nissan a minicar szegmens mostani megszerzésével a Toyotának is üzent, amely a Daihatsu kisautógyártó még kint lévő részvénycsomagjának januári, 3,2 milliárd dollárért lezajlott megvásárlásával bővítette termékpalettáját. Biztos, hogy kicsiből nagy lesz a kínálat Japánban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.