Nem is lehet más cél az újdonsággal, minthogy szédítően nagy taslit adjanak a konkurenciának. A száraz tények, mint a teljesítmény vagy a nyomaték leírva is sokat sejtető, de a Q7-es csúcsmodellje élőben felettébb érdekes autó, a műszaki újításokra fogékonyaknak pedig különösen. Eleve ritkaságszámba mennek manapság a V8-as dízelek (már a BMW-nek és a Mercedesnek sincs), az igazi érdekesség azonban, hogy az Audi új 4,0 literese az első sorozatgyártású dízelmotor, melynél elektromos légsűrítőt vetettek be.
A kompresszor hajtását egy szeparált, 48 voltos elektromos rendszer végzi, amelyet egy külön lítium-ion akkumulátor táplál a csomagtartó padlójából. Az elvet már pár éve ismerjük az RS 5 TDI koncepciómodell premierje óta, de a gyakorlatban döbbenetes a produkció. Ne menjünk bele abba a vitába, hogy mi szükség egy 435 lóerős, óriási szabadidő-autóra, a vásárlói igények egyszerűen megkövetelik az izmos gázolajosokat, és az Audi ezzel a motorral szeretné megmutatni: dízelfronton most ő a király.
Aki fanyalogna, hogy ez „csak” egy dízel, azt nagy meglepetés éri, a kocsiban ülve ugyanis szó szerint semmit sem hallunk abból, hogy a kevésbé „nemes” üzemanyagfajta hajtja. Az Audi ugyanis olyan mesterséges hangot kreált (hangszóró és kipufogóaktuátorok), hogy ha rálépünk a gázra, amerikai, V8-as benzinesekére emlékeztet. Nem vagyok a műhangok híve, de azért poénnak nem rossz, főleg, hogy ez a motor tényleg hatalmasat tol. 1000-es fordulattól, vagyis az alapjárattól 200-zal feljebb már lehívható a 900 Nm, és ha ez nem lenne elég, 5200-ig pörög, ami ismerjük el, kisebb mérnöki bravúr.
A szubjektív gyorsulásérzet (0–100 km/h: 4,8 s) olyan mint a 100-150 lóerővel erősebb BMW X5 M-ben vagy a Porsche Cayenne Turbóban, így aztán az egyetlen hely, ahol ki lehet használni az SQ7 TDI potenciálját, az a német autópálya – az elektronikusan korlátozott 250-es tempónál alig 3000-et forog a motor. Ebben a motorban nemcsak az erő a lényeg, hanem hogy nincs a dízelekre jellemző késlekedés, a gázpedál lenyomására azonnal választ kapunk, a nyolcfokozatú ZF pedig ha nem is a leggyorsabban, de jó ütemben cserélgeti az áttételeket. A Drive Select üzemmódválasztóval a Sport programot élesítve rögtön felkeményednek a légrugók, „súlyosabb” lesz a kormány, de a négykerék-kormányzás ellenére sem lesz a szerpentinek királya az autó – egyszerűen a 2,3 tonnás tömeget nem lehet letagadni.
Ha őszinték vagyunk, a gyorsuláson kívül nem sok köze van az SQ7 TDI-nek a sportossághoz, ez egy hatalmas SUV, amely ugyanolyan kényelemben viszi el utasait bárhova (hétszemélyes kivitel is van), mint a többi Q7-es, csak itt végtelennek tűnik az erőtartalék és kicsivel vagányabb a körítés. Azért mondom, hogy kicsivel, mert az Audi ennél a modellnél sem vitte túlzásba az izomkötegek mutogatását. Itt van a négy kipufogóvég, az átszabott maszk és az első sárvédő „V8 T” felirata, de nem ordít róla, hogy az egyik leggyorsabb SUV a piacon. A belső tartalomra meg leginkább a perfekt szó illik. Technikai tudása (félautonóm vezetést lehetővé tevő segédek) és kidolgozása miatt is. Kíváncsian várjuk a konkurencia válaszát!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.