Cégvilág

Bealkonyul a tévéközvetítéseknek

Idén is szó szerint a fél világ volt kíváncsi az olimpiára: a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) első becslése szerint ugyanaz lehetett a helyzet, mint 2012-ben, amikor mintegy 3,6 milliárd ember, vagyis a Föld lakosainak nagyjából a fele nézett bele legalább egy percig a nyári játékok valamelyik közvetítésébe. Már a nyitóünnepség után kiderült, hogy nincs előrelépés, sőt: az USA-ban és Európa számos országában négy év alatt nagyot esett e ceremónia vonzereje, ezt azonban más régiók nézői ellensúlyozták (különösen a latin-amerikaiak), így a riói ünnepséget ugyanúgy nagyjából 342 millióan nézték a tévében, mint annak idején a londonit. A brit és a brazil színhely sehol se volt Pekinghez képest – emlékeztetett a Hollywood Reporter –, a kínaiak nyitóünnepsége több mint egymilliárd nézőt ültetett a tévé elé. Ezt a számot aligha lehet már utolérni, legalábbis ami a tévébeli nézettséget illeti, mert mint a NOB is emlékeztetett rá, sokan átváltottak a különböző online, illetve mobil platformokon követhető streaming közvetítésekre.

A lehetőségekben nem volt hiány: a NOB adatai szerint összesen 125 ezer órányi tévéműsorban lehetett követni a játékokat, ez 25 százalékkal több, mint 2012-ben, a digitális felületeken pedig 81 500 óra áll erre rendelkezésre, ez két és félszer annyi, mint a londoni játékok idején. A pontos végleges adatokra még várni kell, de összességében a legfejlettebb médiapiacokon láthatóan az a kép rajzolódott ki, hogy az olimpiai közvetítés már nem okvetlenül jelent egyet a tévéközvetítéssel, és ez valószínűleg mindinkább így lesz a jövőben is. Az USA-ban az NBC már szembesült ezzel: főműsoridőben ugyan átlag 26,7 milliónyian nézték az első két hétben az olimpiát, több mint háromszor annyian, mint az ABC, a CBS és a Fox ezzel párhuzamosan menő adásait együttvéve, ez azonban így is 17 százalékkal elmarad a londoni olimpia nézettségétől. Az pedig igazán fájó lehet, hogy a hirdetési szempontból legfontosabb 18–49 éves korosztályban 25 százalékos volt a visszaesés.

Az anyavállalat, a Comcast Corp. 2011-ben és 2014-ben összesen 12 milliárd dollárt fizetett azért, hogy 2032-ig csak az NBC közvetíthessen olimpiát az USA-ban, és szakértők szerint még a londoni idején se látszott igazán, hogy az idő nem a hagyományos tévénézésnek dolgozik. Az olimpiát nézőknek ugyan a 98 százaléka még így követi az eseményeket, ám ez csalóka: hirdetési, tehát bevételi szempontból az a baj, hogy eleve mindinkább az idősebbek néznek sportot. A fiatalabb, mobileszközökhöz szokott korosztály, különösen a 30 alattiak inkább az eleve az ezekre eszközökre fejlesztett videojátékokat, online „sportokat” nézik, nem beszélve a Snapchatről – hívta fel a figyelmet a BTIG Research elemzése. Ha őket is el akarják érni, akkor a közvetítési jogokkal rendelkezőknek is a mobilalkalmazások, a streaming közvetítések felé kell fordulniuk; az NBC Sports elnöke, Mark Lazarus erről azt mondta a Bloombergnek, hogy a nézői szokásokhoz alkalmazkodnak a több közvetítési platform megteremtésével, illetve azzal, hogy több mint 6 ezer órát szántak a riói események online követésére.

nézettség tévéközvetítés NBC
Kapcsolódó cikkek