A műtárgypiacon ritkán felbukkanó Nemes-Lampérth József eddigi legnagyobb tárlataként hirdeti a Kieselbach Galéria a legújabb, szeptember 13-ig látható kiállítását. A falakra 126 műalkotás került, ez csaknem a duplája annak, amit 1963-ban sorakoztatott fel a festőtől a Magyar Nemzeti Galéria. Gelencsér Rothman Éva művészettörténész nem is számít már túl sok előkerülő Nemes-Lampérthra, mert az általa kutatott életmű kicsi, és az elmúlt évek árai már külföldről is hazacsalogatták a nagyját. A festő 31 évet élt – az utolsó kettőt elmegyógyintézetben töltötte –, egész életében szegény volt, szinte minden fellelhető írásos emlékben arra panaszkodott, hogy nincs pénze vászonra. Csak akkor nem korlátozták az anyagiak, amikor a Tanácsköztársaság bukása után Berlinbe menekült, ahol a neves műkereskedő, Fritz Gurlitt, Moholy-Nagy Lászlóval közösen kiállítást rendezett neki 1920 őszén. Ott ismerkedett meg Alfred Gustav Ekström műgyűjtővel, aki nemcsak vásárolt tőle, de meghívta svédországi otthonába is, és finanszírozta a munkáját. Nemes-Lampérth rengeteg festéket és nagy méretű vásznakat rendelt, csakhogy elmebaja elhatalmasodásával sok vászonra pusztán hatalmas nemi szerveket festett, ezeket a svéd milliárdos felesége elégette. Később a hagyatékát öröklő testvére is megsemmisített sok képet, mert szégyellte őket. A művészettörténészek azonban így is a magyar avantgárd egyik legeredetibb alkotójaként tartják számon Nemes-Lampérthet, aki nagy hatással volt a modern magyar festészetre – legalábbis a szakmunkákban, mert múzeumban őrzött képeinek zöme raktárban van.
Nemes-Lampérth tíz évig tartó pályáját mindössze 27 olajkép reprezentálja, közülük 14 múzeumban, 13 magángyűjteményben található. Művei, ha viszonylag ritkán is, de jelen voltak hazai aukciókon. A hetvenes évek rekordját a védett Városligeti fák érte el: az olaj/vászon képet a BÁV 1976. szeptemberi aukcióján 12 ezres kikiáltás után 40 ezer forinton ütötték le. Három évvel korábban ugyancsak a BÁV-nál 8 ezres kezdés után 11 ezer forintért cserélt gazdát a Folyóparti táj című olajfestmény: ez most 34 milliós leütéssel a hatodik a művész örökranglistáján.
A rendszerváltás után, 2000-ben jött el igazán Nemes-Lampérth ideje: a Kieselbachnál a Csendélet citromokkal című tusrajz több mint tízszeres áremelkedés mellett 3,8 millió forintért kelt el, az 1910-es olaj/karton Nagybányai boglya 8 millió forintot ért meg valakinek. Ugyanebben az évben a Blitz Galéria árverésén az Epreskerti részlet című, Ekströmnek dedikált tusrajz ára egymillióról 4 millió forintra nőtt, majd 2005 tavaszán már 13 millión ütöttek le egy tusrajzot Kieselbach-árverésen. (A tus komoly mesterségbeli tudást igényel, mert gyorsan szárad, szinte lehetetlen javítani.)
Az avantgárd iránti fokozottabb érdeklődés is felfelé vitte Nemes-Lampérth árait, és nem tett rosszat néhány neves műgyűjtő sem. A volt amerikai nagykövet, Nancy Goodman Brinker vette meg például Kieselbach-árverésen az 1920-ban Berlinben készült, az Ekström-gyűjteményéből hazakerült Kolozsvár című tusképet 28 millió forintért, majd az 1916-os Utca a Gellérthegy oldalában címűt is a Virág Judit Galéria aukcióján – 55 milliós leütési árával jelenleg ez a kép az életmű legdrágább darabja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.