Ősi család a Serena család. Mit őriztetek meg a régi hagyományból, mely értékek élnek tovább?
Ami mozgat minket, az a szenvedély a bor és a természetes táj iránt, a saját munkánk és családi értékeink iránt. A hagyomány köt minket a tevékenységünkhöz és a területhez. Nagyon kötődünk a Veneto régióhoz és manapság a prosecco területhez. Az innováció az üzleti tevékenységünkben az, hogy mindig készen állunk arra, hogy hozzáillesszük a mi alap üzleti tevékenységünket a borászat trendjeihez. A bor és demizsonok kereskedelme az ötvenes években kezdődött. A piacon úttörőként a hordós bor értékesítésével a nyolcvanas évektől kezdve foglalkozunk. A palackozott bor 2000-től van jelen kínálatunkban. Most a habzóbor és a „charmat” módszer van a középpontban fő borunkkal a proseccóval.
A tradíció fontos érték, de ugyanakkor nagy felelősség. Hogyan tudjátok megőrizni, a napi működésbe beépíteni, amikor a világ olyan gyorsan változik és néha felületes, néha kevésbé igényes termékeket és szolgáltatásokat vár?
Mi valóban megéljük azt a szót, hogy hagyomány. Erősen hiszünk abban, hogy ez fontos a borászatban. A nagyapánk és dédnagyapánk még a saját kezükkel szedték le a szőlőfürtöket, a szüleink személyesen töltötték meg a hordókat. Manapság szerencsésebbek vagyunk, csak nézzük a palackokat, ahogy gyorsan végigszaladnak a töltőgépünkön. Tervezünk egy új töltőgépet és egy beruházást egy új, egyutas hordóprojektbe. Emellett fenntartjuk a múlt értékeit. Ez jelenti a hagyományt. A régi értékeket tudjuk modern szempontokkal kombinálni, pusztán a munkánk iránti szenvedélyt felhasználva, egyesítve a piacra irányuló figyelemmel és a piaci fejleményekről történő hírszerzéssel.
A trendek változnak. Borosüveg dugóval, csavaros kupak és most a frizzante csapolva, ami Olaszországon kívül most nyer létjogosultságot. Az egyutas hordós frizzantéval igazi gamechanger márka vagytok. Milyen esélyt látsz ezen a területen?
Olyan bortermelő vidéken vagyunk, amely az egyik legvonzóbb és legsikeresebb nemcsak Olaszországban, de Európában és az egész világon is. Szerencsénk volt engedélyt kapni a Conegliano Valdobbiadene és Treviso régiótól, hogy előnyt szerezzünk a proseccoüzletben. Másrészről fejlesztettük a hordós bor üzleti ágát, amelyben úttörők voltunk, vezetővé váltunk benne. Most megpróbáljuk kiterjeszteni a jelenlétünket egész Európára és a világra egy modern megoldással: az egyirányú hordóval, amely teljes mértékben újrahasznosítható. Ez egy valódi innováció, amit a piac is visszaigazol, és amely a következőket érte el számokban: 40 millió liter termelés, illetve 800 ezer hordó évente. Itt persze nem a hagyományos hordókra kell gondolni, hanem egy XXI. századi technológiai megoldásra. Húszmillió palackot forgalmazunk, ebből 15 millió pezsgőbor.
Olaszország országmárkájának része a minőségi bortermelés, a legendás bormárkák. A szektor sok embernek ad munkát, a cégeteknek is aktív az exporttevékenysége. Milyen együttműködéseitek vannak az állami szektorral? Kaptok-e támogatásokat?
Olaszország még mindig az az ország, ahol minden egyes cégnek saját forrásaiból kell fejlődnie, különösen gazdaságilag. Jelenleg a prosecco területén, két konzorciumunk van (Doc és Docg, a Serena mind a kettőnek a tagja), amelyek legalább megpróbálják megismertetni ezt a bort a világgal. De még az egyéb olyan intézmények is, mint a kereskedelmi kamara és más magánintézmények, túl kicsik és nincsenek eléggé jól szervezve ahhoz, hogy segíteni tudják a vállalkozókat abban, hogy kiterjeszthessék az üzleti tevékenységüket az országunk határain túlra. Még mindig sok munka van.
A fenntarthatóság manapság egy nagyon divatos szó, de egy valóban fenntarthatóan működő üzem figyel a környezetére, felelős, termékspecifikus gyártási döntéseket hoz és fair kapcsolatokat épít az érintettekkel. A fenntarthatóság fontos egy olyan üzemnél, ami az értékeit generációkon át örökíti tovább. Mit jelent a fenntarthatóság a Vinicola Serena számára?
A termelési és palackozási folyamatokban is szem előtt tartjuk a fenntartható működést, számunkra ez korrekt, őszinte és fair üzleti viselkedést jelent. A fenntarthatóság a Vinicola Serena alapértékéinek egyike, de sokkal fontosabb, hogy a Serena családé is. A vevővel, a beszállítóval, a dolgozókkal, minden emberrel, aki körülvesz minket. Ezt egy nagyon fontos jellemvonásnak tartjuk.
Milyen irányba megy a világ? Prosecco, habzóbor, vagy a tradicionális fehér-, vörös-, rozé boroknak van jövőjük?
»Folytatás a 23. oldalon
Jelen pillanatban teljes mértékben a habzóborok felé. Mindegyik, amelyik habzik, sikeres a világban, még Kína egy részében is, ahová szállítunk. Főleg a fehér pezsgők, a champagne, a prosecco, a háromcsillagos cava, amelyekre építünk. A rozé sajnos szezonális termék, a termés sem állandó. A nem habzóborokról annyit tudok mondani, hogy a magas minőség megtartja a piacát. A közepes minőség el fog tűnni. Az alacsony minőség az árak nagy háborúját jelenti, de nagy piacot és nagy mennyiséget is jelent. Nagy potenciált látok a habzóborokról szóló teljes portfóliónk számára az egész világon. Kétféle koncepcióval biztosan tisztában kell lennie az importőrünknek. Hordós kiszerelésben, minőségi habzóbort kap, de sohasem prosecco név alatt. Hordós kiszerelésben, csak frizzante minőséget kaphat, sohasem spumantét, mint palackozva, ahol a spumante jelenti a fő típust a piacon.
Nemcsak a Vinicola Serena márkái sokrétűek, hanem a kooperációitok, a kompetenciáitok a sport, a gasztronómia és a kultúra területén. Te is részt vállalsz ebben, hiszen részt veszel Európa különböző rendezvényein. Mik a céljaitok ezekkel az aktivitásokkal, személy szerint mi hajt téged ebben?
A bor egy különleges világ, kapcsolatban az összes szektorral, a sporttal, zenével, művészettel, kultúrával. A bor azt jelenti, hogy élvezzük az életet egy pohárban, a pohárban pedig benne van rengeteg igazság minden egyes személyről. „In vino veritas”, ez a mondás járja a mi régiónkban. Mi mint cég, nagyon elkötelezettek vagyunk mindenféle sport iránt. A Serena család a jégkorongra, a röplabdára és a futballra. Én, mint teniszező a teniszre. Hiszünk a sport fair értékeiben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.