Cégvilág

Óriásgépek alkonya következik

A szuperjumbók lassan kiszorulnak a transzatlanti forgalomból.

Amilyen nagyon várták, olyan könnyen szabadulnának Airbus–A380-as szuperjumbóiktól a Singapore Air vezetői. A világ legnagyobb, félezernél is több utast szállítani képes óriásgépének példányait kilenc éve ők állították elsőként forgalomba; a légitársaság az első öt gépet lízingbe vette, és most úgy döntött, hogy a tízéves szerződés lejártával, jövő októberben visszaadja őket. Az elsőnek biztosan ez lesz a sorsa, de aligha kétséges, hogy a többi is visszarepül a Doric lízingcéghez. Utóbbi már megrendelte a gépek teljes belső felújítását, hogy minél kevesebb időt veszítsenek; az új üzemeltető meghatározó lesz abból a szempontból, hogy milyen színvonalra hozzák fel a gépeket, de iparági szakértők szerint nagyon nem fogják cifrázni, mivel valamelyik ázsiai fapados légitársaság lehet a befutó. Nagy kérdés, hogy mennyiért, mivel ezek lesznek az első szuperjumbók a másodpiaci forgalomban.

Az A380-as túlélési esélyei a fürge és energiatakarékos könnyű repülők térnyerésével egyre csökkennek. Az idén például egyetlen új megrendelést sem kaptak, emiatt drasztikusan vissza is kellett fogni a gyártókapacitást. A modell legkitartóbb híve az Emirates légitársaság, amely 142-t rendelt a típusból, közülük 82 szállít már utasokat. Húsz vagy annál több szuperjumbója csak a Singapore Airnek (24) és az ausztrál Qantasnak (20) van. Utóbbi a múlt hónapban nyolc előrendelését törölte, a Malaysia Airlines pedig a héten közölte, hogy mind a hat A380-asától megválik, vélhetően Kínában találkozhatnak velük újra az utasok. Az A380-asra eddig összesen 319 megrendelést adtak le, ebből 194 szállít már utasokat.

A monstrumok helyét a kicsik veszik át a transzatlanti vonalakon is – írja a Bloomberg. A Boeing–737-esek és Airbus–A321neók hatótávolsága egyre nagyobb, megközelíti az ötezer kilométert, üzemeltetési költségeik pedig rendkívül alacsonyak – az óriásgépekhez képest. Egyre több fapados légitársaság áll át ezek használatára. A 80–200 fős befogadóképességű repülők a kevésbé forgalmas, alacsony díjakkal dolgozó amerikai reptereken landolnak, ezzel is le tudnak valamennyit faragni a jegyáraikból. A tágas gépekhez képest kényelmetlenebb ugyan egy egyfolyosós, három mellékhelyiséges Boeing–737-esen utazni hat-nyolc órát, de a fapadosok szerint csak így lehetnek életképesek a kisebb nyugat-európai városokból a tengerentúlra tartó járatok.

A briteké volt az augusztus

A brit IAG-csoporthoz tartozó légitársaságoknak bővülést hozott az augusztus: utaskilométerben számolva az ír Aer Lingus forgalma 3,9, a spanyol Iberiáé 3,4, a British Airwaysé 2 százalékkal nőtt. Együtt 10,5 millió utast szállítottak, 3,8 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. Szerényebb számokat közölt a francia–holland Air France-KLM csoport. Az Air France és a regionális Hop! 5,2 százalékkal kevesebb, a KLM 4 százalékkal több utast szállított. A mérleg: 7,2 milló utas és 1,8 százalékos visszaesés. A Lufthansa-csoport mutatói ennél is gyengébbek, a 8,8 millió fős augusz­tusi forgalom 2,8 százalékos csökkenést takar. A Lufthansa 5 százalékkal kevesebb, míg a Swiss 1,6-del, az Austrian Air­lines 2,2 százalékkal több utast szállított.


Airbus repülő Jumbo
Kapcsolódó cikkek