BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Támogatás fantombuszokra

A Magyarországon aktív King Lion és BYD kínai autóbuszgyártók is főszereplői annak a botránynak, ami az állami támogatások lenyúlása körül pattant ki Kínában. Öt nagy cég jogtalanul vett fel összesen 120 millió dollár értékű szubvenciót Pekingtől olyan elektromos hajtású buszokra, amelyeket el sem készített – közölte a pénzügyminisztérium. Iparági források szerint még húsz kisebb buszgyártó vállalat is bűnös lehet, összesen 90 cégnél folytattak le vizsgálatot. A legtöbb pénzt a Volánbusz egyik ügyfele, a King Lion vette fel, az AP szerint 80 millió dollárhoz jutottak illegálisan. A vállalat vezetője a felelősségre vonás elől öngyilkosságba menekült. Arról még nincs hír, hogy voltak-e letartóztatások, de ez csak idő kérdése. Peking a támogatások másfélszeresét követeli most vissza, és sokkal szigorúbb ellenőrzést vezet be. A közpénzekből finanszírozott támogatást pedig 2020-ban megszünteti, helyette a dízel-, illetve benzines járművekre kivetett többletadóból kaphatnak támogatást az elektromosok gyártói.

Döbbenetes lazaság uralta az állami támogatások felhasználásának ellenőrzését. A pénzügyminisztérium adatai szerint négy cég egyszerűen meghamisította a statisztikákat, le nem gyártott buszokra is felvették a támogatást. A pálmát a Gemsea Bus vitte el, amely egyáltalán nem is gyárt elektromos buszokat, és 40 millió dollárral rövidítette meg az államkasszát. A támogatást olyan cégek is megszerezték, amelyek innen-onnan összevásárolt alkatrészekből tákoltak össze e-járműveket, miközben az állami apanázst elsősorban fejlesztési célokra szánták.

A csalássorozat hatalmas pofon a kommunista vezetésnek, amely célul tűzte ki, hogy Kína az elektromos járművek gyártása terén világelső legyen. Erre nem sajnálta a pénzt, és a célt sikerült is elérni: tavaly Kína megelőzte az Egyesült Államokat az eladott alternatív hajtású járművek mennyiségét tekintve. A helyi piacvezető, a Komáromban éppen e-busz-összeszerelő üzemét építő BYD pedig a globális gyártók listáján is megelőzte a General Motorst és a Nissant, és – erős állami hátszéllel – világelsővé lépett elő. Ebben része volt annak az 5 milliárd dollárnak, amit Peking 2009 és 2015 között az iparág fejlesztéséhez támogatásként adott. A gyártók autóbuszonként 76 ezer, személyautónként pedig 7,5 ezer dolláros visszatérítést kaptak. Segítette a villanyautók elterjedését az is, hogy a nagyvárosokban a hagyományos gépkocsik rendszámáért fizetendő díjat megemelték, Sanghajban például 15 ezer dollárra.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.