Cégvilág

Alakul az új taxiskommandó

Januártól fokozottabb ellenőrzésre számíthatnak a személy- és teherszállítók, köztük a taxisok is, mivel egy újabb szervezetet is létrehoznak e célra.

Már toborozzák azokat a munkatársakat, akik a képzést követően 2017 elejétől ellenőrzik majd a közúti áru- és személyszállítást végzőket – tájékoztatta a Világgazdaságot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A létszámról csak később tudnak nyilatkozni, és a szervezet neve sem nyilvános még. Az állás betöltéséhez nincs szükség felsőfokú végzettségre.

A különböző szervezetek – Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Rendőrfőkapitányság, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság – most is ellenőrzik a fuvarozókat, hozzájuk csatlakozik majd az újabb egység. A szervezet a Nemzeti Közlekedési Hatóság alá fog tartozni (amely rövidesen „beolvad” a NFM-be), munkatársai a nap 24 órájában ellenőriznek majd az utakon. Az indoklás szerint azért van szükség az új ellenőrzési csoport létrehozására, hogy „a közúti árufuvarozás mellett a személygépkocsis személyszállítással kapcsolatos előírásokat is eredményesebb betartathassák”.

A kormány még május 13-án döntött egy újabb kontrollcsoport létrehozásáról, összhangban a taxis cégek elvárásaival, amelyek szerint a hiányos ellenőrzésnek is szerepe volt abban, hogy a szerintük jogellenesen működő Uber egyre nagyobb teret nyert. A hatóságok pedig részben az ellenőrök alacsony számával magyarázták, hogy kevés Uber-sofőrt értek szabálytalanságon. A kormány lépett, határozatot hozott az új szervezet megalapításáról és finanszírozásáról. E célra az idén 615 millió forintot, 2017-től pedig évi 995 milliót adnak.

A jogszabály és a pénz tehát adott, igaz, a „célcsoport” már hiányzik, hiszen július végén az Uber beszüntette magyarországi tevékenységét. Az új szervezet azonban talál magának feladatot, mivel az Uber kivonulásával nem tűntek el az utakról a taxishiénák, amit a korábbi ellenőrzések is igazoltak. A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. dolgozói májusban 298, júniusban 271, júliusban pedig 250 alkalommal ellenőrizték a taxisokat, a végeredmény pedig lesújtó: májusban 205, júniusban 159, júliusban 178 alkalommal vettek fel jogsértést megállapító jegyzőkönyvet. A visszaélések rendkívül változatosak: a kerülő út, az órapörgetés, más tarifa alkalmazása, nyugtaadás elmulasztása, hamis számla kiállítása, pénzvisszaadási problémák, csalások – hogy csak a leggyakoribbakat említsük.

Az NFM emlékeztett arra, hogy az első fél évben folyamatosan egyeztetett a taxis érdekképviseletekkel az egyenlő versenyfeltételeket garantáló, a szabályszegést hatékonyan szankcionáló előírásokról. Az érdekképviseletek az ellenőrzések fokozását rendszeresen szorgalmazzák, szabályozási kezdeményezéssel azonban mindmáig adósak – emelte ki a tárca, egyben azt is hangsúlyozza, hogy csak szabályozással a köztörvényes cselekmények nem szüntethetők meg, a közbizalom erősítésében a tisztességesen, szabályszerűen működő taxis vállalkozásoknak, a szakmai szervezeteknek is van tennivalójuk.

Uber taxi kontroll
Kapcsolódó cikkek