Az elmúlt időszakban nagy nemzetközi olajtársaságok sora szembesült azzal, hogy míg hagyományos tevékenységeik egyre kisebb hasznot hoznak nekik, addig a vegyipari szereplésük annál sikeresebb. Az amerikai Exxon Mobil idei első negyedéves, 1,8 milliárd dolláros profitjának például közel a 75 százalékát adta a vegyipari üzletág, ezen belül is főleg az etilén és a propilén előállítása. Ugyanebben a három hónapban 76 millió dolláros veszteséget okozott a cégnek az olaj- és gáz bányászata. Pedig két éve még minden más volt: a hordónkénti 100 dolláros olajár mellett – szintén az első negyedévben – az Exxon vegyipari profilja a teljes nyereség mindössze a 13 százalékát képviselte, viszont az olaj- és gázüzletág 7,8 milliárd dollárt hozott. Ugyanabban a negyedévben a Shellnek 377 millió dollárt hozott a vegyipar, míg a teljes profit 1,55 milliárd dollár volt.
A hasonlókat megtapasztalt olajvállalatok – az előbbieken túl például a BP és a Total – megtanulták a leckét: új, vegyipari profilú üzemek építésébe fogtak, vagy újraszerszámozták meglévő létesítményeiket, hogy azok melléktermékeinek eladásából profitáljanak. Az amerikai palagáz-forradalom esetében ez a melléktermék az etán. Az Exxon 2014-ben adta át a sok milliárd dolláros beruházással épített texasi vegyi gyárát, amely szintén etánt használ, de kétharmad részben a Shell is etánalapú vegyiparra rendezkedett be az USA-ban.
A Bloomberg összefoglalója szerint az olajcégeket éppen az általuk nem szeretett terület, a vegyipar mentette meg az energiaárak zuhanása idején. Mindazonáltal a hírügynökségnek nyilatkozó elemzők rámutatnak, hogy a vegyipari portfólió ereje nem tudja ellensúlyozni az olcsó olaj, gáz és áram miatti bevételkieséseket. Az Exxon 2016-os első negyedéves profitja például 1999 óta a legalacsonyabb volt, a Shellét is csak a 2009-es eredménye múlta alul.
A vegyipar a szakma nagy szereplőinek stratégiájában 2015-ben vette át a karmesterpálcát a rosszul szereplő olajfinomítástól és értékesítéstől. Nyilvánvalóvá vált, hogy a jó vállalati eredmény kulcsa az erős petrolkémiai szereplés. A Shell például Ázsiában, ahol a könnyűbenzin előállítása helyett a petrolkémiai termékek, így az etilén felé fordult, 82 százalékkal lett nagyobb a finomítói marzsa az egy évvel korábbi, azonos negyedévéhez képest.
Stabilitás
Ha újból drágul az olaj és a gáz, akkor alighanem esni fognak a petrolkémiai marzsok. Ugyanakkor az olajcégek vezetői bíznak az erős lábakon álló vegyipari üzletágaikban és persze abban, hogy a feltörekvő országok piacain most fut fel a műanyag termékek iránti kereslet, még gazdaságaik lassulása ellenére is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.